Prowadzenie księgi w przedsiębiorstwie wielozakładowym
Prowadzę sklep, który rozliczam na podstawie podatkowej księgi. Zamierzam otworzyć kolejny sklep, ale w innej miejscowości. Czy w związku z tym muszę zaprowadzić drugą podatkową księgę?
W tym przypadku decyzja o prowadzeniu jednej wspólnej lub dwóch odrębnych ksiąg należy do podatnika.
W rozumieniu § 3 pkt 9 rozporządzenia, działalność prowadzona w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, jest uważana za prowadzenie przedsiębiorstwa wielozakładowego. W odniesieniu do takiej sytuacji wymogi dotyczące prowadzenia podatkowej księgi sprecyzowano w § 8 ust. 3 rozporządzenia. Z jego uregulowań wynika, że co do zasady księga powinna być prowadzona w każdym zakładzie. Przy czym dopuszczono możliwość prowadzenia jednej księgi, w miejscu wskazanym jako siedziba podatnika, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Nie trzeba jednak prowadzić tej ewidencji, gdy sprzedaż jest ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (§ 7 ust. 3 rozporządzenia).
Odnosząc się zatem do wątpliwości podatnika, należy wskazać, że będzie on mógł zdecydować, czy dla obu sklepów będzie prowadził jedną, czy dwie księgi.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|