Potwierdzenie przyjęcia zamówienia a powstanie przychodu
Od nowego kontrahenta otrzymałem e-maila z zamówieniem dostawy towaru i prośbą o mailowe potwierdzenie przyjęcia zamówienia. Czy wystawiając takie potwierdzenie, muszę ustalić przychód i wpisać go do podatkowej księgi?
Wystawienie dokumentu potwierdzającego przyjęcie zamówienia nie wywołuje obowiązków, o których mowa w pytaniu.
W okolicznościach rozpatrywanej sprawy w pierwszej kolejności należy przypomnieć, że za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont oraz pomniejszone o należny podatek od towarów i usług, jeżeli sprzedaż towarów i usług dokonywana przez podatnika jest opodatkowana tym podatkiem (art. 14 ust. 1 updof). Natomiast za datę powstania tego przychodu (z zastrzeżeniem wyjątków nieistotnych w analizowanym przypadku) uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności (art. 14 ust. 1c updof).
U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przychód ze sprzedaży towarów i usług wpisuje się w księdze w kolumnie 7 "wartość sprzedanych towarów i usług". Przy czym podstawę wpisu takiego przychodu stanowią dowody księgowe, w szczególności faktury potwierdzające dokonanie sprzedaży.
Pojęcie faktury i zasady wystawiania tych dokumentów określone są w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.). W świetle przepisów tej ustawy faktura to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Faktura potwierdza zaistnienie okresowych zdarzeń gospodarczych, w szczególności takich jak sprzedaż towarów lub usług bądź otrzymanie zaliczki (zadatku, przedpłaty). Takiego waloru nie ma natomiast dokument, jakim jest potwierdzenie przyjęcia zamówienia. Tak też uważają organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 lutego 2021 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.825.2020.2.KO można przeczytać, że: "Potwierdzenie przyjęcia zamówienia pełni tylko funkcję informacyjną, czego konsekwencją będzie wydanie kontrahentowi towaru udokumentowane wystawioną fakturą lub fakturą uproszczoną. Zatem potwierdzenie przyjęcia zamówienia nie stanowi faktury, ani faktury uproszczonej".
Podsumowując należy stwierdzić, że wystawienie dokumentu określanego mianem "potwierdzenie przyjęcia zamówienia" nie powoduje skutków w zakresie podatku dochodowego. W szczególności na podstawie takiego dokumentu podatnik będący jego wystawcą nie ustala przychodu oraz nie dokonuje wpisów w podatkowej księdze.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|