Przeksięgowanie kosztów zakupu towaru handlowego, którego termin ważności się skończył
Zdarza się, że upływa termin przydatności do spożycia żywności sprzedawanej w moim sklepie (nie ma w tym niczyjej winy). Wówczas wycofuję ją ze sprzedaży i utylizuję. Czy w tej sytuacji wydatki poniesione na jej zakup nadal mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?
W przypadku wycofania ze sprzedaży i utylizacji przeterminowanej żywności koszt jej zakupu nadal stanowi koszt podatkowy, jednak koszt jej zakupu należy przeksięgować z kolumny 10 podatkowej księgi do kolumny 13.
Wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów, jeżeli celem jego poniesienia jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu. Ponadto nie może być wymieniony w art. 23 updof jako niestanowiący kosztów uzyskania przychodów.
W przypadku poniesienia straty, zaliczenie jej do kosztów jest możliwe pod warunkiem, że nie była wynikiem zaniedbań podatnika. Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć straty, które są normalnym następstwem prowadzonej działalności w danej branży i do których powstania nie przyczynił się podatnik.
Generalnie towary handlowe nabywane są w celu ich odsprzedaży, a co za tym idzie osiągnięcia przychodu. Jeśli towary te ulegną przeterminowaniu i w związku z tym zostaną zutylizowane, to cel jaki przyświecał ich nabyciu, tj. osiągnięcie przychodu z ich sprzedaży nie zostanie zrealizowany. W rezultacie podatnik odnotuje stratę w wysokości wydatków poniesionych na ich nabycie. Jak jednak wspomnieliśmy, straty niebędące następstwem zaniedbań podatnika (lekkomyślności, braku należytej staranności), wpisujące się w ryzyko prowadzonej działalności w danej branży mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zakupione towary handlowe ewidencjonuje w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Natomiast w razie wycofania przeterminowanych towarów ze sprzedaży, a następnie ich utylizacji, konieczne jest przeksięgowanie ich wartości z kolumny 10 księgi do kolumny 13 "pozostałe wydatki".
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|