Ujęcie spóźnionej faktury kosztowej
W sierpniu 2023 r. zamówiłem artykuły biurowe na potrzeby firmy. Zamówienie to zostało zrealizowane, ale fakturę zakupu otrzymałem dopiero po monicie u dostawcy (we wrześniu 2023 r.). Czy w podatkowej księdze muszę wpisać fakturę wstecznie, pod datą wystawienia (sierpień 2023 r.)?
W opisanej sytuacji koszty, o których mowa można wpisać w podatkowej księdze prowadzonej w miesiącu otrzymania faktury.
W przedstawionej sytuacji spóźniona faktura dotyczy kosztów zakupu innych towarów/składników niż materiały podstawowe czy towary handlowe. W związku z tym termin ujęcia tego rodzaju kosztu w podatkowej księdze określa § 16 ust. 2 rozporządzenia. Stanowi on, że zapisów dotyczących pozostałych wydatków, co do zasady, dokonuje się jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 updof. Z przepisów art. 22 ust. 1 i 6b updof wynika natomiast, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, niewymienione w art. 23 ustawy. Przy czym za dzień poniesienia kosztów uzyskania przychodów, w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu, stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Kierując się tymi regulacjami Ministerstwo Finansów, w odpowiedzi na pytanie naszego Wydawnictwa, otrzymanej przez nas 8 kwietnia 2019 r., wyjaśniło, że jeżeli faktura dotycząca pozostałych kosztów działalności wpłynie do firmy z opóźnieniem, tj. po podsumowaniu zapisów za dany miesiąc, to należy dokonać korekty zapisów za ten miesiąc, ujmując spóźnioną fakturę, skoro udokumentowany koszt został poniesiony w tym miesiącu.
Resort finansów zmienił jednak stanowisko w tej sprawie, co wyraźnie pokazuje interpretacja ogólna Ministra Finansów z 23 lutego 2023 r., nr DD2.8202.3.2022 (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 21). Z zawartych w niej wyjaśnień wynika, że kluczowa jest zasada wyrażona w art. 22 ust. 4 updof. Przepis ten stanowi, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Oznacza to, że koszt powinien być uwzględniany przy obliczaniu dochodu (straty) w konkretnym roku podatkowym, w którym został poniesiony. Natomiast data poniesienia kosztu określona w art. 22 ust. 6b updof nie przesądza o tym, że koszt może być rozliczony tylko w dniu wystawienia dowodu będącego podstawą jego ujęcia w podatkowej księdze. Oznacza to, że obecnie resort finansów zaakceptował stanowisko, że dowód stanowiący podstawę ujęcia kosztu w księdze otrzymany z opóźnieniem może być wpisany do księgi w miesiącu, w którym go otrzymano, pod datą jego wystawienia. Zastrzeżono jedynie, że zaksięgowanie kosztu powinno nastąpić do końca roku podatkowego, w którym ten koszt może zostać potrącony.
Uwzględniając zatem obowiązujące przepisy i stanowisko Ministerstwa Finansów, można stwierdzić, że w sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe jest ujęcie faktury wystawionej w sierpniu 2023 r., a otrzymanej we wrześniu 2023 r. w podatkowej księdze za wrzesień, pod datą wystawienia tej faktury (sierpień br.).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|