Przeprowadzenie korekty błędów w zapisach księgowych
Prowadzę jako osoba fizyczna jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód ustalam w oparciu o księgę podatkową. W trakcie weryfikacji zapisów za 2017 r. okazało się, że niektóre zapisy, które w niej dokonałem, są błędne, np. niektóre koszty zostały ujęte w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" zamiast w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Zdarzyło się też, że faktura kosztowa została pominięta i w ogóle nie wpisałem jej do księgi. W jaki sposób powinienem skorygować zapisy w księdze podatkowej?
Zasady korygowania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych sformułowane zostały w § 12 ust. 2 rozporządzenia. W myśl tego przepisu, błędy takie poprawia się poprzez:
- skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty jej dokonania - przy czym ten sposób mogą stosować podatnicy prowadzący podatkową księgę tradycyjne (ręcznie), lub
- wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów, przy czym zapisów zmniejszających przychody lub koszty dokonuje się ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.
W sytuacji gdy zachodzi konieczność ujęcia faktury pominiętej (ujawnionej), a podatkowa księga za dany miesiąc została już zamknięta i rozliczona, stwierdzony błąd należy poprawić, wpisując fakturę pod podsumowaniem zapisów, a następnie trzeba ponownie podsumować dany miesiąc.
Ważne jest, że mimo błędów w zapisach księgowych podatkową księgę uznaje się za rzetelną (por. § 11 ust. 4 rozporządzenia) wówczas gdy:
- niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają łącznie 0,5% przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym organ podatkowy stwierdził te błędy lub
- brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie księgi, lub
- błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub
- podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze przed rozpoczęciem kontroli przez organ podatkowy, lub
- błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody księgowe odpowiadające warunkom, o których mowa w § 12 ust. 3 rozporządzenia.
Podobnie nie skutkują uznaniem księgi za nierzetelną braki zapisów lub błędne zapisy dotyczące kosztów uzyskania przychodu stwierdzone we wspomnianych okolicznościach (§ 11 ust. 5 rozporządzenia).
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|