Inwentaryzacja środków trwałych w budowie
Jednostka w bieżącym roku rozpoczęła budowę środka trwałego własnymi siłami (budynek), którą zakończy w latach następnych. Czy środek trwały w trakcie jego budowy powinna objąć inwentaryzacją? Jeśli tak, to w jakim terminie należy ją przeprowadzić?
Jednostka, w której księgach rachunkowych figurują na dzień bilansowy - jako składnik aktywów - nakłady poniesione na budowę środków trwałych, zobowiązana jest do przeprowadzenia inwentaryzacji tych składników w trybie i według zasad określonych w art. 26-27 ustawy o rachunkowości.
Inwentaryzację środków trwałych w budowie należy przeprowadzać metodą weryfikacji corocznie (na ostatni dzień roku obrotowego) do czasu zakończenia budowy środka trwałego. |
W przypadku maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie ich inwentaryzację przeprowadza się corocznie drogą spisu z natury, wyceny ich ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic (por. art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości). Co ważne, w świetle art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości, można je inwentaryzować raz w ciągu 4 lat, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym.
Z dokonanego porównania danych ewidencji bilansowej z właściwymi dokumentami oraz z ich weryfikacji należy sporządzić protokoły weryfikacyjne. Przy wiarygodnej dokumentacji, w przypadku stwierdzenia rozbieżności, odpowiednio koryguje się stany ewidencyjne tego składnika aktywów - w księgach roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Weryfikacja aktywów zaliczanych do środków trwałych w budowie może polegać przykładowo na:
- sprawdzeniu zapisów dokonanych na koncie 08 "Środki trwałe w budowie",
- porównaniu danych ewidencji z faktycznym zaawansowaniem budowy itp.,
- sprawdzeniu czy wszystkie objęte protokołem odbioru roboty zostały zafakturowane i ujęte w ewidencji księgowej,
- sprawdzeniu czy obiekty odebrane protokołem odbioru końcowego i przekazania do używania zostały wprowadzone na stan środków trwałych,
- zweryfikowaniu czy koszty poniesione na realizację budowy środków trwałych we własnym zakresie zostały właściwie udokumentowane i zaewidencjonowane,
- sprawdzeniu czy w nakładach na budowę środków trwałych nie ujęto kosztów niemających związku z budową, np. kosztów remontu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|