Inwentaryzacja należności w drodze potwierdzenia salda
Na czym polega inwentaryzacja należności w drodze potwierdzenia (uzgodnienia) salda? W jakim terminie trzeba ją przeprowadzić?
Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia (uzgodnienia) salda polega na pisemnym potwierdzeniu przez kontrahentów zgodności stanów księgowych rozrachunków. |
Co do zasady, inwentaryzację należności przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego (art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Jednak termin i częstotliwość inwentaryzacji należności uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku. Ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie do stanu lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą potwierdzenia salda - zwiększeń i zmniejszeń, jakie nastąpiły między datą potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych. Przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
Jeśli jednostka jako rok obrotowy przyjęła rok kalendarzowy, to inwentaryzacja należności w drodze potwierdzenia salda może nastąpić w dowolnym czasie między 1 października danego roku a 15 stycznia następnego roku. Prośbę o potwierdzenie salda należności można zatem wysłać do kontrahenta nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego. |
Co istotne, saldo najlepiej jest uzgadniać na ostatni dzień miesiąca (np. na 31 października lub 30 listopada), po zamknięciu ksiąg za ten miesiąc. Przy czym, uzgadniając saldo na koniec października lub listopada, trzeba mieć na uwadze, że w bilansie wykazuje się kwotę należności na dzień bilansowy, tzn. na 31 grudnia (jeśli oczywiście rok obrotowy jednostki pokrywa się z rokiem kalendarzowym). Trzeba więc ustalić, o jaką kwotę zmieniły się należności między dniem, na który nastąpiło potwierdzenie salda a 31 grudnia.
Z inicjatywą potwierdzenia stanu należności występuje wierzyciel. W tym celu wysyła on najczęściej do swoich dłużników wypełniony druk "Potwierdzenie salda" i oczekuje na potwierdzenie wykazanych w nim sald. W razie wystąpienia rozbieżności sald należy wyjaśnić przyczyny ich powstania.
W przepisach bilansowych nie ma ustalonego wzoru druku "Potwierdzenie salda". Dlatego sam dokument może wyglądać różnie, w zależności od ustaleń przyjętych w danej jednostce. Trzeba jednak pamiętać, aby potwierdzenie wysłane do kontrahenta zawierało szczegółowy wykaz dokumentów i kwot, które składają się na całkowite saldo należności. Najczęściej stosowany jest druk składający się z dwóch odcinków "A" i "B". Otrzymaną część "A" odbiorca zatrzymuje u siebie, natomiast odcinek "B" odsyła wystawcy z potwierdzeniem stanu należności wierzyciela (a swoich zobowiązań) lub z informacją o ewentualnych rozbieżnościach.
Wysyłaną do dłużnika prośbę o potwierdzenie (uzgodnienie) salda podpisuje osoba do tego upoważniona. Taką osobą jest kierownik jednostki lub upoważniona przez niego osoba, np. główna księgowa. |
Potwierdzenie salda należności może wyglądać następująco:
Co ważne, osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą uzgodnienia sald sporządzają na tę okoliczność protokół. Opisują w nim przeprowadzone czynności oraz wszelkie rozbieżności, które wystąpiły między stanem w księgach rachunkowych jednostki, a stanem podanym przez kontrahentów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|