Ujęcie w księdze kosztów okresowych badań pracowników
Skierowaliśmy pracowników na okresowe badania lekarskie. W której kolumnie księgi podatkowej powinniśmy ująć wydatek z tego tytułu?
Koszty okresowych badań lekarskich pracowników ujmuje się w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie. Wynika to z art. 229 § 4 Kodeksu pracy. Okresowe badania lekarskie przeprowadza się w miarę możliwości w godzinach pracy. Są one wykonywane na koszt pracodawcy (art. 229 § 3 i 6 K.p.).
Wydatki związane z przeprowadzeniem obowiązkowych badań lekarskich pracowników mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów w świetle definicji tych kosztów zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof. Pracodawca jest bowiem zobowiązany je ponieść. Są one więc racjonalne i gospodarczo uzasadnione, ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Poza tym nie zostały wykluczone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ustawy o pdof.
Koszty związane z okresowymi badaniami lekarskimi pracowników podlegają wpisaniu do księgi podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". W kolumnie tej ujmuje się bowiem pozostałe koszty, których nie ewidencjonuje się w kolumnach 10-12 księgi. Ujmuje się je zasadniczo w dacie ich poniesienia, tj. w dacie wystawienia faktury lub innego dowodu będącego podstawą ujęcia kosztu w księdze (por. art. 22 ust. 4, 5-5c i 6 oraz ust. 6b ustawy o pdof).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|