Prowadzenie imiennych kart przychodów pracowników
W prowadzonej działalności gospodarczej rozliczam się na podstawie księgi podatkowej. W przyszłym miesiącu po raz pierwszy zamierzam zatrudnić pracownika na umowę o pracę (1/2 etatu) oraz dwie osoby w ramach umowy zlecenia. Czy mam obowiązek prowadzić dla tych osób karty wynagrodzeń?
Przedsiębiorca prowadzący księgę podatkową jest zobowiązany do prowadzenia imiennych kart przychodów osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę, którym wypłaca wynagrodzenie ze stosunku pracy. Obowiązek ten nie dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, choć podatnik może dla tych osób dobrowolnie prowadzić karty wynagrodzeń.
Podatnicy wypłacający pracownikom należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o pdof, są obowiązani prowadzić indywidualne (imienne) karty przychodów pracowników. Stanowi o tym § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie ma znaczenia, czy pracownik zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy, czy na część etatu. Ustawodawca nie określił wzoru indywidualnej karty przychodów pracownika, ale w § 5 ust. 2 rozporządzenia wskazano minimalne dane, jakie należy w niej zamieścić:
- imię i nazwisko pracownika,
- identyfikator podatkowy (numer identyfikacji podatkowej albo numer PESEL),
- miesiąc, w którym nastąpiła wypłata,
- sumę osiągniętych w danym miesiącu przychodów brutto,
- koszty uzyskania przychodu,
- składkę na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe),
- podstawę obliczenia zaliczki w danym miesiącu,
- razem dochód narastająco od początku roku,
- kwotę należnej zaliczki na podatek dochodowy,
- składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne,
- należną zaliczkę na podatek dochodowy,
- datę przekazania zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego właściwy naczelnik urzędu skarbowego wykonuje swoje zadania.
Jeżeli przedsiębiorca uzna, że jest taka potrzeba, to może poszerzyć zakres informacji, które zostaną wpisane do kart przychodów.
Przychód ze stosunku pracy powstaje w miesiącu, w którym należności z tego tytułu są wypłacane lub zostają postawione do dyspozycji pracownika. W kartach przychodów należy ujmować należności ze stosunku pracy, które zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w danym miesiącu. Karty te trzeba wypełnić najpóźniej w terminie przewidzianym dla przekazania zaliczki na podatek dochodowy od tych przychodów na rachunek urzędu skarbowego (§ 18 ust. 3 rozporządzenia). W praktyce karty przychodów mogą więc zostać wypełnione najpóźniej do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu pobrania zaliczki na podatek dochodowy od przychodu pracownika ze stosunku pracy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|