Ewidencja rezerwy na naprawy gwarancyjne
Na koniec 2016 r. oszacowaliśmy rezerwę na naprawy gwarancyjne w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. W jaki sposób rezerwę tę rozliczać w księgach rachunkowych 2017 r., jeśli ewidencję kosztów prowadzimy na kontach zespołu 4 i 5?
W podmiotach sprzedających towary lub produkty długotrwałego użytku, na które udzielane są gwarancje, może w okresie objętym tymi gwarancjami pojawić się konieczność naprawy lub wymiany tych towarów lub produktów. Z tego tytułu jednostki ponoszą koszty napraw gwarancyjnych, na które należy w księgach rachunkowych utworzyć rezerwę. Dokonuje się jej w formie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, w sposób wskazany w art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Na mocy tego przepisu, jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń m.in. wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.
Ustalając wysokość takiej rezerwy, uwzględnia się wartość sprzedaży towarów lub produktów objętych gwarancją oraz dane dotyczące rzeczywistych kosztów napraw gwarancyjnych za lata poprzednie. W jednostce, która prowadzi pełny rachunek kosztów działalności operacyjnej, utworzenie rezerwy może przebiegać zapisem:
- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" (w analityce: Rezerwy na koszty),
- Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
Trzeba pamiętać, że rezerwa ta nie stanowi kosztu podatkowego. Z tego względu wskazane jest ujmować ją w ewidencji analitycznej jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (NKUP).
Rozliczenie rezerwy na naprawy gwarancyjne następuje z chwilą poniesienia kosztów napraw gwarancyjnych, zapisem: Wn konto 64-1, Ma konto 52.
Rezerwa taka podlega rozwiązaniu również wtedy, gdy upłynął okres, na jaki udzielono gwarancji. Odpisuje się ją wówczas w kwocie odpowiadającej niewykorzystanej części biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.)
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|