Otrzymanie zwrotu pełnowartościowego towaru
Podatnik prowadzi sklep z odzieżą, torebkami i sztuczną biżuterią. Rozważa możliwość przyjęcia zwrotu towaru od klientki, która dokonała zakupu w lipcu 2017 r. (potwierdza to okazany paragon fiskalny). Jak w podatkowej księdze ująć takie zdarzenie?
Przyjęcie zwrotu oznacza, że podatnik wykaże niższy przychód ze sprzedaży w miesiącu wystawienia dokumentu potwierdzającego zwrot towaru.
W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy podatnik w związku ze sprzedażą towaru uzyskał przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 updof. Sprzedaż dokonana w lipcu 2017 r. została zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Oznacza to, że w podatkowej księdze za lipiec br. podatnik musiał wpisać przychód uzyskany z tej transakcji:
- w kolumnie 7 "wartość sprzedanych towarów i usług",
- na podstawie raportu dobowego lub raportu miesięcznego (§ 20 ust. 1 i 2 rozporządzenia).
Przyjęcie zwrotu towaru oznacza dla podatnika korektę zaewidencjonowanego przychodu. W tym przypadku korekta będzie podlegała rozliczeniu w podatkowej księdze w miesiącu, w którym zostanie wystawiony dokument potwierdzający przyczynę korekty (tu: zwrot towaru). Na możliwość taką wskazuje przepis art. 14 ust. 1m updof. Stanowi on, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Zatem jeżeli zwrot towarów sprzedanych w lipcu 2017 r. podatnik otrzyma w sierpniu 2017 r. i w tym też miesiącu wystawi dokument potwierdzający zwrot towaru, to powinien wynikającą z niego kwotę zmniejszenia przychodu ująć w podatkowej księdze za sierpień 2017 r. w tej samej kolumnie, w której ujął przychód ze sprzedaży towarów, tj. w kolumnie 7. Zapisu należy dokonać ze znakiem minus lub na czerwono.
Jeśli chodzi o ujęcie korekty w księdze należy zwrócić uwagę, że podatnicy ewidencjonujący sprzedaż przy pomocy kasy rejestrującej, są obowiązani prowadzić ewidencję zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży. Tak wynika z regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363).
Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu, przyjmując zwrot towaru od klientki podatnik powinien dokonać odpowiednich zapisów w ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji. Na podstawie tej ewidencji dokonuje się korygowania danych wynikających z raportów dobowych lub raportów miesięcznych, a następnie dokonuje zapisu w podatkowej księdze. Z § 20 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi, wynika bowiem, że podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Z kolei § 20 ust. 5 tego rozporządzenia stanowi, że korygowania danych wynikających z raportów dobowych lub raportów miesięcznych dokonuje się na podstawie odrębnych ewidencji. Natomiast korekty, które nie podlegają ujęciu w odrębnych ewidencjach, podatnik opisuje na odwrocie raportu dobowego lub miesięcznego.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|