W jaki sposób ujmować koszty magazynowania wyrobów?
Jesteśmy spółką z o.o. i prowadzimy działalność produkcyjną. Koszty działalności operacyjnej ewidencjonujemy równocześnie na kontach zespołu 4 i 5. W wynajętych magazynach przechowujemy wyroby gotowe. Czy koszty ponoszone na wynajem magazynu, koszty płac pracowników magazynowych oraz amortyzację wózków widłowych i koszty ubezpieczeń środków trwałych możemy zaliczyć do kosztów zarządu? Czy koszty te obciążają wynik finansowy w okresie ich poniesienia?
Generalnie koszty magazynowania wyrobów gotowych obciążają wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione. Kwalifikuje się je wówczas do kosztów zarządu (podgrupa: koszty ogólnoprodukcyjne). Jeśli jednak proces magazynowania stanowi część cyklu technologicznego, to ustawa o rachunkowości dopuszcza zaliczenie tego rodzaju kosztów do kosztów wytworzenia produktów.
Koszty zarządu ujmuje się w ciągu roku obrotowego na koncie 55 "Koszty zarządu" - na podstawie dokumentów źródłowych - równolegle do księgowań kosztów układu rodzajowego (Wn konta zespołu 4, Ma różne konta) zapisem:
- Wn konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
W jednostkach produkcyjnych koszty zarządu mogą być w trakcie roku obrotowego rozliczane jako składnik kosztu własnego sprzedaży produktów. Koszty te po zakończeniu każdego miesiąca są wówczas przenoszone w ciężar konta 70-1 zapisem:
- Wn konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów",
- Ma konto 55 "Koszty zarządu".
Koszty zarządu to koszty pośrednie związane z obsługą, utrzymaniem, administrowaniem, zarządzaniem, kierowaniem i organizacją jednostki rozpatrywanej jako całe przedsiębiorstwo. Wśród kosztów zarządu można wyodrębnić dwie podgrupy kosztów mające różną treść ekonomiczną oraz odmienny związek z procesem wytwórczym, czy też samym przedmiotem działalności (np. produktami). Są to:
1) koszty administracyjno-gospodarcze,
2) koszty ogólnoprodukcyjne.
Do kosztów administracyjno-gospodarczych zalicza się m.in. płace pracowników zarządu i administracji wraz z narzutami, koszty podróży służbowych pracowników zarządu i administracji, koszty szkoleń pracowników zarządu i administracji, a także koszty biurowe (materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne, koszty archiwizacji danych, obsługi rachunkowej itp.) czy wydatki reprezentacyjne.
Natomiast wśród kosztów ogólnoprodukcyjnych wyodrębnić można koszty funkcji pełnionych przez jednostkę gospodarczą jako całość, do których zalicza się w szczególności koszty ochrony mienia, szkoleń załogi, bezpieczeństwa i higieny pracy, koszty utrzymania obiektów produkcyjnych, np. magazynów, laboratoriów ogólnozakładowych, budynków zarządu.
Należy pamiętać, iż koszty zarządu nie są elementem składowym kosztu wytworzenia produktu (na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości). Obciąża się nimi wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|