Zbycie materiałów, których wartość przy nabyciu odniesiono bezpośrednio w koszty
Wartość zakupionych materiałów odnosimy bezpośrednio po zakupie w ciężar kosztów zużycia materiałów i dalej na konta zespołu 5. Materiały te są czasami odprzedawane. Jak zaksięgować taką sprzedaż? Czy w takiej sytuacji należy dokonać korekty kosztów w zespole 4 i 5 oraz dodatkowego zapisu technicznego?
Sprzedaż materiałów, których wartość była odniesiona w momencie zakupu bezpośrednio w ciężar kosztów zużycia materiałów (i dalej na konta zespołu 5), spowoduje konieczność korekty (zmniejszenia) tych kosztów. Korekty tej należy dokonać poprzez ich przeksięgowanie na konto 74-1 "Wartość sprzedanych materiałów" lub 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne". Z kolei przychód ze sprzedaży tych materiałów wskazane jest ująć na koncie 74-0 "Sprzedaż materiałów" lub 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". |
Przychód ze sprzedaży materiałów księguje się generalnie na koncie 74-0 "Sprzedaż materiałów", zaś koszt ich sprzedaży na koncie 74-1 "Wartość sprzedanych materiałów". Jednak w przypadku, gdy sprzedaż materiałów następuje sporadycznie (okazjonalnie) i dotyczy materiałów nabywanych wyłącznie na potrzeby własnej działalności, to do ewidencji tej sprzedaży można stosować odpowiednio konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" i 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
W przypadku sprzedaży materiałów odniesionych w momencie nabycia bezpośrednio w ciężar kosztów jednostka może zatem dokonać następujących zapisów:
1) faktura dokumentująca sprzedaż materiałów: |
a) wartość netto sprzedaży: |
- Ma konto 74-0 "Sprzedaż materiałów i opakowań" lub 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne", |
b) VAT należny: |
- Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego", |
c) wartość brutto: |
- Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami", |
2) korekta kosztów zużycia materiałów: |
- Wn konto 74-1 "Wartość sprzedanych materiałów i opakowań" lub 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", - Ma konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub konto zespołu 5. |
W omawianej sytuacji wskazane jest ponadto dokonanie dodatkowego zapisu technicznego dla zachowania czystości obrotów na koncie kosztów rodzajowych lub koncie zespołu 5 - poprzez ujęcie kwoty odpowiadającej wartości sprzedanego materiału po obu stronach konta kosztów, zapisem ujemnym.
Przykład
I. Założenia:
- Jednostka odsprzedała materiały za kwotę netto: 1.300 zł, plus VAT: 299 zł.
- Wartość sprzedanych materiałów została w momencie zakupu odniesiona bezpośrednio w koszty zużycia materiałów. Z faktury zakupu wynika, iż cena zakupu tych materiałów wynosiła: 1.250 zł.
- Do ewidencji kosztów jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FS - faktura dokumentująca sprzedaż materiałów: | |||
a) wartość brutto: 1.300 zł + 299 zł = | 1.599 zł | 20 | |
b) VAT należny | 299 zł | 22-2 | |
c) wartość netto | 1.300 zł | 74-0 | |
2. PK - korekta kosztów zużycia materiałów | 1.250 zł | 74-1 | 40-1 |
oraz równolegle zapis na kontach zespołu 5 | 1.250 zł | 49 | 50 |
3. PK - zapis techniczny dla zachowania czystości obrotów: | |||
a) na koncie 40-1 | - 1.250 zł | 40-1 | 40-1 |
b) na koncie 50 | - 1.250 zł | 50 | 50 |
III. Księgowania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|