Ujęcie księgowe refaktur za media
Rozpoczęliśmy wynajem pomieszczeń w budynku biurowym. Koszty mediów, np. gazu, prądu, wody, wynikające z otrzymanych od dostawców faktur, będziemy refakturować na najemcę. Refaktury będą wystawiane na przełomie miesiąca, gdyż faktury od dostawców mediów najczęściej wpływają do nas w miesiącu następnym. Przykładowo koszty zużycia wody dotyczące maja 2017 r. będą refakturowane w czerwcu 2017 r. W jakim miesiącu powinniśmy ewidencjonować przychód z refaktur i na jakim koncie?
Ustawa o rachunkowości nie reguluje w odrębny sposób kwestii refakturowania kosztów. Z tego względu koszty i przychody z tego tytułu powinny być księgowane według ogólnych zasad. Zgodnie z zasadą memoriału określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości, koszty i przychody związane z refakturowaniem należy ewidencjonować w okresie, którego dotyczą. Nie ma znaczenia data zapłaty ani data wystawienia faktury i refaktury. Trzeba więc je rozliczać w księgach rachunkowych w tym samym okresie sprawozdawczym. Na operacji refakturowania nie może bowiem powstać zysk lub strata, gdyż mogłoby to powodować zniekształcenie wyniku finansowego jednostki w danym okresie sprawozdawczym.
Jest to w szczególności istotne na przełomie roku obrotowego. Przykładowo, jeśli koszty mediów zostały poniesione w grudniu danego roku obrotowego, a refaktura została wystawiona w styczniu roku następnego, to zarówno koszt, jak i przychód trzeba ująć w księgach rachunkowych w grudniu danego roku obrotowego.
Ta sama zasada obowiązuje również na przełomie miesiąca. Jeżeli zatem faktura pierwotna i refaktura zostały wystawione w różnych miesiącach, to konieczne jest wprowadzenie kosztu i przychodu do ksiąg tego samego okresu (chyba że księgi za dany miesiąc zostały już zamknięte, to wtedy przychód z refaktury ujmuje się na bieżąco, czyli w miesiącu wystawienia refaktury - nie dotyczy to jednak przełomu roku).
Przyjmuje się, że koszty i przychody związane z refakturowaniem mediów są generalnie pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki. Dlatego ewidencjonuje się je zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości odpowiednio na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" i 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". Gdyby z części kosztów mediów jednostka korzystała na własne potrzeby, wówczas w tej części ujmuje się je w kosztach działalności operacyjnej. W ewidencji księgowej fakturę otrzymaną od dostawcy mediów można ująć zapisami:
a) kwota brutto faktury
- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
b) VAT naliczony do odliczenia w odpowiednim okresie
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
c) rozliczenie kosztu w części przeznaczonej na potrzeby własne wynajmującego
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Zużycie materiałów i energii) lub konto zespołu 5,
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
d) rozliczenie kosztu w części refakturowanej na ostatecznych odbiorców, np. najemców
- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".
Wystawioną na ostatecznego odbiorcę refakturę z tytułu zwrotu kosztów mediów można z kolei ująć w sposób przedstawiony w przykładzie.
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|