Błędne ujęcie kosztów wynagrodzeń
Podatkową księgę prowadzę ręcznie. W ubiegłym miesiącu omyłkowo ująłem wynagrodzenie z umowy zlecenia w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki" zamiast 12 "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze". Czy muszę korygować ten błąd, skoro nie ma to wpływu na podstawę opodatkowania?
To, że korekta błędnego zapisu dokonanego w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie wpłynie na zmianę wielkości podstawy opodatkowania, nie oznacza, że można zaniechać korekty. Ewidencjonowanie kosztów w innych kolumnach księgi niż wynika to z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowi błąd formalny kwalifikowany jako wadliwe prowadzenie tej księgi.
Zgodnie z § 11 rozporządzenia, podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy. Za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Z kolei za rzetelną uważa się księgę, w której dokonywane zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty, przy uwzględnieniu możliwości wystąpienia pewnych nieprawidłowości, określonych w § 11 ust. 4 rozporządzenia.
W omawianym przypadku pomyłkę polegającą na wprowadzeniu kwoty wynagrodzeń do niewłaściwej kolumny księgi należy skorygować zgodnie z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przepis ten stanowi, że stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez:
1) skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub
2) wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów; zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.
Podatnik, który stwierdził błędy w ujęciu kosztów, powinien skorygować te zapisy, doprowadzając księgę do stanu, w którym będzie ona prowadzona zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów. W opisanym przypadku wystarczy w tym celu skreślić błędny zapis w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" i wpisać jego treść w kolumnie 12 "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze". Niezbędne będzie także poprawienie kwot w podsumowaniu poszczególnych kolumn. Korekty należy dokonać z zachowaniem czytelności zapisu. Poprawkę trzeba też podpisać i opatrzyć datą jej dokonania.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|