Błędnie ujęta faktura za remont środka trwałego
Na początku bieżącego roku otrzymaliśmy fakturę dokumentującą typowy remont (wymianę zniszczonej podłogi). Fakturę tę ujęliśmy w księgach rachunkowych jako ulepszenie środka trwałego, zamiast zaksięgować bezpośrednio w koszty. Czy w tej sytuacji należy zrobić korektę księgowań?
Jednostka powinna dokonać korekty wprowadzonych wcześniej (na podstawie otrzymanej faktury) zapisów, jeżeli prace polegające na wymianie zniszczonej podłogi miały jedynie charakter odtworzeniowy, przywracający pierwotny (posiadany przy przyjęciu do używania) stan techniczny i zdolność użytkową środka trwałego (budynku lub lokalu). W takiej bowiem sytuacji należało uznać je za remont i zaliczyć w całości w ciężar kosztów działalności operacyjnej.
Korekta polegająca na przeksięgowaniu kwoty ujętej jako ulepszenie środka trwałego w ciężar kosztów działalności operacyjnej może się odbyć zapisem:
|
Należy przy tym zaznaczyć, iż błąd w postaci ujęcia kosztów remontu jako ulepszenia środka trwałego (zamiast bezpośredniego ujęcia w koszty) spowodował zapewne zawyżenie kosztów amortyzacji. Odpisy amortyzacyjne dokonywane były bowiem od wartości początkowej środka trwałego powiększonej o koszty remontu.
Pytająca jednostka powinna skorygować również dokonane dotychczas odpisy amortyzacyjne, doprowadzając ich wartość do prawidłowej wysokości. Korektę tych odpisów można ująć w księgach rachunkowych, zapisem:
- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych", - Ma konto 40-0 "Amortyzacja" lub konto zespołu 5. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|