Uproszczona ewidencja rozliczeń międzyokresowych kosztów
Prowadzimy rachunek kosztów w zespole 4 i 5. Chcielibyśmy stosować uproszczoną ewidencję czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, polegającą na tym, że koszty przeznaczone do rozliczenia byłyby ujmowane na koncie 64-0, bez wstępnego ich ujęcia na koncie 40. Czy możemy przyjąć taką zasadę?
TAK, o ile nie wywrze to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.
Jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności. Wynika tak z art. 39 ust. 1 i 3 ustawy o rachunkowości.
Do ewidencji czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów służy konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". W przypadku prowadzenia pełnego rachunku kosztów, tj. ewidencji kosztów działalności operacyjnej zarówno w zespole 4, jak i 5, ujęcie w księgach rachunkowych czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów zazwyczaj przedstawia się następująco:
1. Zarachowanie kosztów prostych:
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki", konto 30 "Rozliczenie zakupu" itp.
2. Koszty dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych:
- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
3. Odpis w części dotyczącej danego okresu sprawozdawczego:
- Wn konto 50 "Koszty działalności podstawowej", konto 55 "Koszty zarządu" itp.,
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
Jednostki mogą też zastosować uproszczenie w księgowaniu kosztów rozliczanych w czasie i ujmować te koszty bezpośrednio na koncie 64-0, z pominięciem wstępnego ich ujęcia na koncie 40. Takie rozwiązanie jednostka może przyjąć tylko wtedy, jeżeli nie będzie to wpływało w sposób istotny na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki. Zapis w tej sprawie zawierać powinna dokumentacja opisująca przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. Ewidencja czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów przebiega wówczas zapisami:
1. Zarachowanie kosztów prostych do rozliczenia w przyszłych okresach:
- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki", konto 30 "Rozliczenie zakupu" itp.
2. Odpis kosztu w części dotyczącej danego okresu sprawozdawczego:
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów",
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
oraz równocześnie
- Wn konto 50 "Koszty działalności podstawowej", konto 55 "Koszty zarządu" itp.,
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
Jeżeli jednostka prowadząca ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 sporządza porównawczy rachunek zysków i strat, to przy przyjęciu omawianego uproszczenia nie uwzględnia salda konta 64-0 przy ustalaniu zmiany stanu produktów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|