Kiedy prowadzi się więcej niż jedną księgę?
Czy dla spółki cywilnej osób fizycznych powinna być prowadzona jedna księga, czy raczej każdy ze wspólników musi prowadzić księgę we własnym zakresie?
Podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy spółki cywilnej, a nie spółka. Przy czym rozliczenia przychodów i kosztów dotyczących działalności wykonywanej w formie spółki (proporcjonalnie do wysokości udziałów posiadanych w spółce) dokonują w oparciu o jedną księgę podatkową.
Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia, stanowiąc o obowiązku prowadzenia księgi według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, nie wprowadza zastrzeżenia, że w przypadku prowadzenia działalności w formie jednej ze spółek księga musi być prowadzona przez każdego ze wspólników. Zatem w spółce powinna być prowadzona wspólna księga podatkowa.
Prowadzę działalność handlową i rozliczam się z podatku dochodowego na podstawie księgi podatkowej. Wkrótce otwieram drugi sklep. Czy powinienem zaprowadzić osobną księgę w nowym sklepie?
Działalność prowadzona w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, to przedsiębiorstwo wielozakładowe. Stanowi o tym § 3 pkt 10 rozporządzenia. Podatnik prowadzący działalność w dwóch sklepach spełnia definicję przedsiębiorstwa wielozakładowego.
Podatnik prowadzący przedsiębiorstwo wielozakładowe zajmujące się handlem może rozliczać się z podatku dochodowego na podstawie jednej księgi podatkowej wspólnej dla całego przedsiębiorstwa. Księga ta musi się wówczas znajdować w siedzibie przedsiębiorstwa, a w poszczególnych zakładach należy prowadzić co najmniej ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Wynika to z § 9 ust. 3 rozporządzenia.
Podatnik prowadzący przedsiębiorstwo wielozakładowe może także rozliczać się na podstawie odrębnych ksiąg podatkowych prowadzonych dla każdego zakładu. W przypadku opisanym w pytaniu byłyby to dwie księgi podatkowe dla dwóch sklepów podatnika. Wtedy księgi muszą się znajdować w każdym zakładzie (sklepie).
W przypadku gdy podatnik będzie prowadził odrębną księgę podatkową dla każdego sklepu, nie spowoduje to konieczności osobnego ustalania dochodu dla każdego rodzaju działalności. Bez względu na liczbę prowadzonych ksiąg podatkowych, podatnik powinien zsumować przychody i koszty uzyskania przychodów ujęte w księgach za dany okres i ustalić dochód będący podstawą opodatkowania.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|