Etapy przygotowania inwentaryzacji
Prawidłowe i sprawne przeprowadzenie inwentaryzacji na koniec roku uzależnione jest od jej właściwego przygotowania. Proces przygotowania inwentaryzacji może obejmować m.in. następujące czynności:
1) wydanie zarządzenia przez kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji,
2) powołanie zespołu przeprowadzającego inwentaryzację - komisja inwentaryzacyjna powinna składać się z osób kompetentnych, bezstronnych, obiektywnych i uczciwych, którym dobrze znane są zasady dotyczące inwentaryzacji, zarówno wynikające z ustawy o rachunkowości, jak i prawa wewnątrzzakładowego,
3) określenie obowiązków i praw osób powołanych do przeprowadzenia inwentaryzacji,
4) opracowanie harmonogramu inwentaryzacji - jest to ustalony plan inwentaryzacji przedstawiony np. w formie tabeli, ułożony chronologicznie według dat dokonywania poszczególnych czynności inwentaryzacyjnych,
5) przygotowanie dokumentacji inwentaryzacyjnej, w tym m.in. arkuszy spisowych - są to druki objęte ścisłą kontrolą, dlatego przed wydaniem ich zespołom spisowym są one stemplowane pieczęcią firmową, numerowane i parafowane w celu uniknięcia ich podmiany,
6) przygotowanie do spisu rejonów i pól spisowych - etap ten polega m.in. na uporządkowaniu składników majątku podlegających spisowi; w celu sprawnego przebiegu spisu składniki te powinny być posegregowane oraz oznaczone czytelnymi symbolami umożliwiającymi ich identyfikację,
7) przeprowadzenie instruktażu (szkolenia) osób biorących udział w inwentaryzacji, w tym m.in. w zakresie wypełniania dokumentacji inwentaryzacyjnej (jakie dane powinna zawierać) i sposobu poprawiania w niej błędów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|