vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji za 2016 rok - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 80 (1330) z dnia 6.10.2016

Inwentaryzacja w świetle ustawy o rachunkowości

Cele i waga inwentaryzacji

Rachunkowość jednostki obejmuje m.in. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. Tak wynika z art. 4 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja stanowi zatem ważny element rachunkowości.

Sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki przedstawia sprawozdanie finansowe sporządzone za dany rok obrotowy. Obraz wynikający ze sprawozdania będzie rzetelny i wiarygodny tylko wtedy, gdy dane zamieszczone w sprawozdaniu finansowym są zgodne ze stanem faktycznym aktywów i pasywów ustalonym w drodze inwentaryzacji.

Z różnych powodów, w tym pomyłek przy prowadzeniu gospodarki magazynowej lub błędów księgowości, stany ewidencyjne i rzeczywiste mogą się różnić. W przypadku gdy stan faktyczny jest wyższy od stanu ewidencyjnego, mamy do czynienia z nadwyżkami, a gdy jest niższy od stanu ewidencyjnego - z niedoborami. Różnice inwentaryzacyjne należy wyjaśnić, ustalić odpowiedzialność osób, którym powierzono mienie, oraz rozliczyć w księgach roku, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Podczas inwentaryzacji ustala się również rzeczywistą wartość składników majątku, ocenia ich przydatność w działalności. Składniki zepsute, uszkodzone, przeterminowane, niechodliwe, powinny zostać objęte odpisami aktualizującymi ich wartość.

Metody i terminy inwentaryzacji

Ustawa o rachunkowości w art. 26 określa trzy metody inwentaryzacji: spis z natury, potwierdzenie sald (z bankami i kontrahentami) oraz weryfikacja danych z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Ustawa określa dla jakich składników majątku stosuje się daną metodę inwentaryzacji.

Spis z natury polega na przeliczeniu, zważeniu lub zmierzeniu ilości danego składnika aktywów, wycenie tych ilości, porównaniu wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnieniu i rozliczeniu ewentualnych różnic. Spisowi z natury podlegają m.in. środki pieniężne w kasie, zapasy rzeczowych składników aktywów obrotowych (materiały, towary, produkty gotowe, produkcja w toku oraz półprodukty),  środki trwałe (z wyjątkiem środków trwałych będących w posiadaniu obcych jednostek, środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości).

Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald polega na otrzymaniu od banków i uzyskaniu od kontrahentów poświadczenia stanu składników majątku inwentaryzowanych tą drogą. W przypadku środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych potwierdzenie salda na dzień bilansowy odbywa się na podstawie dokumentu otrzymanego z banku prowadzącego dany rachunek. W podobny sposób inwentaryzuje się akcje i inne papiery wartościowe, które jednostka posiada w bankach lub biurach maklerskich. W odniesieniu do należności od kontrahentów (w tym z tytułu udzielonych pożyczek) obowiązek potwierdzenia salda spoczywa na wierzycielu. Najczęściej wysyła on do swoich dłużników wypełniony druk "Potwierdzenie salda" i oczekuje na potwierdzenie wykazanych w nim sald. W razie wystąpienia rozbieżności sald wyjaśnia przyczyny ich powstania.

Przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze weryfikacji zasadniczo polega na tym, że porównuje się dane ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikuje wartości tych składników. Drogą weryfikacji inwentaryzuje się m.in.: grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntów, trudno dostępne środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zobowiązania i należności dotyczące pracowników, rozrachunki publicznoprawne, kapitały i fundusze własne oraz fundusze specjalne.

Co do zasady inwentaryzacja powinna nastąpić na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Z uwagi na spiętrzenie prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych na koniec roku ustawodawca dopuścił inne terminy inwentaryzacji drogą spisu z natury lub potwierdzenia sald - w poszczególnych przypadkach. Rozpoczęcie inwentaryzacji niektórych składników 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15. dnia następnego roku. Wówczas jednak ustalenie stanu nastąpić powinno przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu z ksiąg rachunkowych. Przy czym stan wynikający z ksiąg nie może być ustalony po dniu bilansowym. Istnieją też składniki majątku, których inwentaryzacji drogą spisu z natury można dokonywać z częstotliwością mniejszą niż co roku.

Terminy i metody rocznej inwentaryzacji w jednostkach, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, przedstawia tabela.

Termin inwentaryzacji Rodzaj składnika Metoda inwentaryzacji
na dzień 31.12.2016 r.
- aktywa pieniężne znajdujące się w jednostce
- papiery wartościowe w postaci materialnej
- rzeczowe składniki aktywów obrotowych odpisywane w koszty w momencie zakupu (wytworzenia)
- produkty w toku
spis z natury
na dzień 31.12.2016 r., z tym że inwentaryzację można rozpocząć od października 2016 r. i zakończyć do 15 stycznia 2017 r.
- rzeczowe składniki aktywów obrotowych znajdujące się na terenie niestrzeżonym lub znajdujące się na terenie strzeżonym, lecz nieobjęte ewidencją ilościowo-wartościową
- środki trwałe i nieruchomości zaliczone do inwestycji znajdujące się na terenie niestrzeżonym, z wyjątkiem gruntów, praw zakwalifikowanych do nieruchomości i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony
- maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, znajdujące się na terenie niestrzeżonym
- składniki aktywów, będące własnością innych jednostek, powierzone jej do sprzedaży, przechowania, przetwarzania lub używania
raz w roku
- zapasy towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki
- zapasy drewna w jednostkach prowadzących gospodarkę leśną
raz w ciągu 2 lat zapasy materiałów, towarów, wyrobów gotowych, półproduktów znajdujące się w strzeżonych składowiskach i objęte ewidencją ilościowo-wartościową
raz w ciągu 4 lat nieruchomości zaliczone do środków trwałych oraz inwestycji, znajdujące się na terenie strzeżonym inne środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie
na dzień 31.12.2016 r., z tym że inwentaryzację można rozpocząć od października 2016 r. i zakończyć do 15 stycznia 2017 r.
- aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki, w tym papiery wartościowe w formie zdematerializowanej
- składniki aktywów powierzone kontrahentom
- należności, w tym udzielone pożyczki, z wyjątkiem tytułów publicznoprawnych, należności wątpliwych, spornych, należności od pracowników, od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych
potwierdzenie stanu tych aktywów
na dzień 31.12.2016 r.
- środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony
- grunty
-  prawa zakwalifikowane do nieruchomości
- należności sporne i wątpliwe
- należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych
- należności i zobowiązania z tytułów publicznoprawnych
- pozostałe aktywa i pasywa, w tym te, których zinwentaryzowanie w drodze spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe
weryfikacja
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
8
9
10
11
13
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.