Składniki aktywów i pasywów podlegające inwentaryzacji w drodze weryfikacji
Inwentaryzacja w drodze weryfikacji dotyczy tych składników aktywów i pasywów, które z różnych przyczyn nie mogą być zinwentaryzowane drogą spisu z natury lub poprzez uzgodnienie i potwierdzenie sald. Drogą weryfikacji inwentaryzuje się:
Aktywa trwałe | Rozrachunki | Inne aktywa i pasywa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Inwentaryzacji drogą weryfikacji poddaje się również nieobjęte w danym roku obowiązkiem spisu z natury środki trwałe, maszyny i urządzenia zaliczone do środków trwałych w budowie, zapasy materiałów, towarów oraz produktów gotowych i półproduktów znajdujących się na strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową oraz inne aktywa, które należało zinwentaryzować drogą spisu z natury lub potwierdzenia sald, lecz z pewnych uzasadnionych przyczyn nie było to możliwe, na przykład nie otrzymano potwierdzenia salda należności od kontrahenta zagranicznego. Z przepisów ustawy o rachunkowości wynika, iż na ostatni dzień każdego roku obrotowego należy objąć inwentaryzacją wszystkie składniki aktywów i pasywów bilansu, a więc również i te, które nie zostały w danym roku objęte innym sposobem inwentaryzacji (spis z natury, potwierdzenie sald).
Przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze weryfikacji zasadniczo polega na tym, że porównuje się dane ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikuje wartości tych składników. Weryfikacja ma na celu sprawdzenie poprawności i realności każdego salda podlegającego temu rodzajowi inwentaryzacji i porównaniu tego salda (kredytowego lub debetowego) z dokumentami, które stanowiły podstawę zapisów na kontach księgowych oraz ze stanem faktycznym. Inwentaryzacja drogą weryfikacji prowadzi do urealnienia sald wykazanych w księgach rachunkowych poprzez usunięcie tych nieprawidłowych, czy też tak zwanych "martwych sald".
Z reguły w praktyce inwentaryzację w drodze weryfikacji przeprowadza dział księgowości. Wyznaczeni do tego pracownicy porównują zapisy na kontach księgowych z dowodami księgowymi oraz porównują zgodność sald z treścią dowodów księgowych, sprawdzają kwoty, oceniają również realność i prawidłowość wyceny. Często dział księgowości musi korzystać z pomocy specjalistów z innych działów, aby ocenić na przykład stan środków trwałych trudno dostępnych, środków trwałych w budowie, przydatność niektórych praw zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych, przy ocenie skomplikowanych umów handlowych, czy ocenie stanu roszczeń spornych.
Przykład - Inwentaryzacja dostaw niefakturowanych oraz towarów w drodze
W jaki sposób hurtownia materiałów budowlanych, stosująca konto 30 "Rozliczenie zakupu", powinna ustalić na dzień 31 grudnia 2016 r. stan dostaw niefakturowanych oraz towarów w drodze? Materiały i towary w drodze oraz dostawy niefakturowane inwentaryzuje się w drodze weryfikacji salda konta 30 "Rozliczenie zakupu". Co do zasady konto 30 może wykazywać na dzień bilansowy dwa salda:
Stan towarów w drodze jednostka sprawdza, analizując zapisy po stronie Wn konta 30 z fakturami zakupu i upewnia się czy nie posiada dowodów przyjęcia tych towarów. Na saldo Wn konta 30 powinny bowiem wpływać jedynie te faktury, które nie znajdują odzwierciedlenia w dowodach przyjęcia towarów. Z kolei dostawy niefakturowane sprawdza się z zapisami po stronie Ma konta 30, upewniając się czy do dowodów przyjęcia dostaw na pewno nie otrzymano faktur. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|