Składniki aktywów inwentaryzowane drogą uzyskania potwierdzenia salda i sposób dokonania takiej inwentaryzacji
Wymagana przepisami art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości inwentaryzacja w drodze potwierdzenia prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu składników majątku ma zastosowanie do:
- aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej,
- udzielonych pożyczek,
- należności z tytułu dostaw i usług oraz innych należności z wyłączeniem należności wskazanych w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, inwentaryzowanych w drodze weryfikacji, tj. należności spornych i wątpliwych, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, należności z tytułów publicznoprawnych,
- własnych składników aktywów powierzonych kontrahentom.
W przypadku środków pieniężnych w bankach (a także innych rozrachunków z bankami, np. z tytułu kredytów w rachunku bieżącym) praktyką jest, że bank prowadzący rachunek jednostki przesyła informację o saldzie figurującym w jego księgach rachunkowych. Uzgodnienie salda odbywa się więc na podstawie dokumentu przekazanego przez bank. Wyciąg przesłany przez bank powinien być sprawdzony przez jednostkę pod względem jego zgodności z księgami rachunkowymi. W sytuacji wystąpienia rozbieżności należy różnice wyjaśnić. W przypadku gdy bank nie prześle odpowiedniego wyciągu informującego o stanie salda lub wysokości kredytu, wówczas jednostka powinna sama wystąpić z prośbą o potwierdzenie salda.
W podobny sposób inwentaryzuje się papiery wartościowe w formie zdematerializowanej (akcje i inne papiery wartościowe), które jednostka posiada w bankach lub biurach maklerskich oraz czeki i weksle przekazane do banku celem realizacji, a także salda pożyczek z innymi niż banki pożyczkodawcami.
W odniesieniu natomiast do należności (w tym z tytułu udzielonych pożyczek), obowiązek uzgodnienia stanu salda spoczywa na wierzycielu. Najczęściej wysyła on do swoich dłużników wypełniony druk "Potwierdzenie salda" i oczekuje na potwierdzenie wykazanych w nim sald. W razie wystąpienia rozbieżności sald należy wyjaśnić przyczyny ich powstania. W przepisach bilansowych nie ma ustalonego wzoru druku "Potwierdzenie sald". Dlatego sam dokument może wyglądać różnie, w zależności od ustaleń przyjętych w danej jednostce. Najczęściej stosowany jest druk składający się z dwóch odcinków "A" i "B". Część "A" odbiorca zatrzymuje u siebie, natomiast odcinek "B" odsyła wystawcy z potwierdzeniem stanu należności wierzyciela (a swoich zobowiązań) lub z informacją o ewentualnych rozbieżnościach.
Druk potwierdzenia salda należności może wyglądać następująco:
POTWIERDZENIE SALDA (odcinek "A") |
|||||||||||||||||||||||
"WERT" Sp. z o.o. ul. Strażacka 2/3 00-100 Poznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nadawca |
"KORAL" Sp. z o.o. ul. Warszawska 31 00-100 Poznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Odbiorca |
||||||||||||||||||||||
Stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) informujemy, że na dzień. . . . . . . . . . 31.10.2016 r.. . . . . . . . . . Wasze zadłużenie wobec naszej jednostki wynosi Zgodność powyższego salda z danymi Waszych ksiąg rachunkowych prosimy potwierdzić na odcinku B. W przypadku niezgodności salda prosimy o przesłanie specyfikacji różnic. Na powyższe saldo składają się następujące pozycje:
|
|||||||||||||||||||||||
Główny księgowy |
POTWIERDZENIE SALDA (odcinek "B") |
|||||||||||||||||||||||
"WERT" Sp. z o.o. ul. Strażacka 2/3 00-100 Poznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Odbiorca |
"KORAL" Sp. z o.o. ul. Warszawska 31 00-100 Poznań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nadawca |
||||||||||||||||||||||
Kwota naszego zobowiązania wobec Waszej jednostki na dzień 31.10.2016 r. wynosi 9.125 zł 10 gr. Na powyższe saldo składają się następujące pozycje:
Kwota salda figurująca w naszych księgach rachunkowych jest zgodna/ *) niepotrzebne skreślić |
|||||||||||||||||||||||
Prezes Krystyna Kwiatkowska 06.11.2016 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Data i podpis |
Co ważne, osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą uzgodnienia sald sporządzają na tę okoliczność protokół. Opisują w nim przeprowadzone czynności oraz wszelkie rozbieżności, które wystąpiły między stanem w księgach rachunkowych jednostki, a stanem podanym przez kontrahentów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|