vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Przygotowanie do sporządzenia sprawozdania finansowego za 2016 r. - Dodatek nr 13 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20 (428) z dnia 20.10.2016

Konsekwencje przejścia na inwentaryzację ciągłą środków trwałych

Jesteśmy dużą jednostką prowadzącą działalność produkcyjną. W IV kwartale 2012 r. przeprowadziliśmy inwentaryzację środków trwałych. Następny termin przeprowadzenia inwentaryzacji przypada na 2016 r., tj. raz w ciągu 4 lat. Z uwagi na fakt, iż inwentarz nasz liczy ponad 14.000 pozycji, a zorganizowanie inwentaryzacji wymaga zaangażowania znacznej liczby pracowników, wprowadziliśmy inwentaryzację ciągłą. Czy inwentaryzację przypadającą na 2016 r. musimy przeprowadzić w IV kwartale 2016 r., czy mogliśmy ją rozpocząć w lutym 2016 r. i zakończyć w grudniu 2016 r.?

Ustawa o rachunkowości generalnie wymaga w art. 26 ust. 1, aby jednostki przeprowadzały na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację aktywów i pasywów. Zawiera ona równocześnie w tym zakresie pewne uproszczenia. Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 3 ww. ustawy, termin i częstotliwość inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego uznaje się za dotrzymane, jeżeli m.in. inwentaryzację:

1) składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym;

2) nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - przeprowadzono raz w ciągu 4 lat.

Zatem regulacje zawarte w art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości dopuszczają dla niektórych grup aktywów, aby termin i częstotliwość inwentaryzacji były dochowane "w ciągu" określonego okresu. Dotyczy to m.in. środków trwałych, o których mowa w pytaniu. Wówczas inwentaryzacja powinna być przeprowadzona:

1) w okresie 3 miesięcy przed końcem roku obrotowego i zakończona do 15 dnia następnego roku,

2) raz w ciągu 4 lat, pod warunkiem, że środki trwałe znajdują się na terenie strzeżonym.

Przyjmuje się, że "w ciągu" określonego okresu (w sytuacji przedstawionej w pytaniu dotyczy to środków trwałych i jest to raz w ciągu 4 lat) oznacza to zarówno możliwość:

1) przeprowadzenia jednorazowego spisu z natury na dowolny dzień, jak i

2) rozłożonego w danym okresie (tj. 4 lat lub części jednego roku w okresie 4 lat) ustalania rzeczywistego stanu poszczególnych grup środków trwałych objętych inwentaryzacją drogą spisu z natury.

Zatem ustawa o rachunkowości dopuszcza zinwentaryzowanie środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym - raz w ciągu 4 lat (por. art. 26 ust. 3 pkt 3). Oznacza to, że możliwe jest dokonywanie rozłożonego w czasie spisu omawianych składników majątkowych oraz grupowania ich według przyjętego przez jednostkę kryterium. Przyjmując jednak do stosowania uproszczone zasady inwentaryzacji, określone w art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości, należy mieć na uwadze, iż konieczne jest przeprowadzenie kompletnej inwentaryzacji drogą spisu z natury danych składników aktywów w przewidzianym ustawą okresie, tj. aby w wymaganym czasie zostały zinwentaryzowane wszystkie zasoby danego składnika majątkowego w jednostce, objęte przedmiotowym rodzajem inwentaryzacji.

Ponadto powinno także mieć miejsce bieżące porównanie rezultatu spisu częściowego danego zasobu aktywu z jego stanem księgowym na ten sam dzień oraz ustalenie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych.

Jak wynika z informacji przedstawionych w pytaniu jednostka chce przyjąć do stosowania ww. uproszczone zasady inwentaryzacji ciągłej środków trwałych polegające na przeprowadzeniu ich spisu raz w ciągu 4 lat. W takim przypadku musi być spełniony jeszcze jeden warunek, a mianowicie że dotyczy to środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym. Przepisy ustawy o rachunkowości nie definiują pojęcia "terenu strzeżonego". Dlatego też za taki przyjmuje się miejsce składowania (magazynowania) zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych, tj. składy, magazyny ogrodzone i dozorowane stale (przez całą dobę) przez straż zakładową jednostki lub strażników wynajętej w tym celu firmy zajmującej się ochroną mienia, a także odrębnie stojące budynki zamykane tak, aby nie było możliwe przedostanie się do wewnątrz bez pozostawienia śladów włamania.

Jak już pisaliśmy, inwentaryzację ciągłą można przeprowadzać w danym okresie (tj. w ciągu 4 lat lub części jednego roku w okresie 4 lat). W związku z tym w celu ustalania rzeczywistego stanu poszczególnych grup środków trwałych objętych tą inwentaryzacją, prawidłowe było rozpoczęcie inwentaryzacji w lutym 2016 r., która zakończy się w grudniu 2016 r. Będzie ona traktowana jak inwentaryzacja ciągła przeprowadzona w ciągu 4 lat, tj. w okresie lat 2013-2016.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
8
9
10
11
13
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.