Przeniesienie na gminę własności rzeczy w zamian za podatki
Przenieśliśmy własność naszej nieruchomości na rzecz gminy za długi. Zaległość podatkowa była niższa od nieumorzonej wartości tej nieruchomości. Jak zaksięgować tę operację?
Sposobem na wygaśnięcie zobowiązań podatkowych jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych. Możliwość taką przewiduje art. 66 Ordynacji podatkowej. Przeniesienie własności rzeczy na gminę, powiat lub województwo w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów następuje na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem. W tym przypadku również potrzebny jest wniosek podatnika. Umowa o przeniesieniu własności rzeczy lub praw majątkowych wymaga formy pisemnej (art. 66 § 3 Ordynacji podatkowej). Jeżeli jednak przepisy prawa przewidują dla danej czynności prawnej formę szczególną, np. aktu notarialnego, to powinna być ona zachowana. Zawarcie umowy powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego. Za termin jego wygaśnięcia uważa się dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych. Organ podatkowy pierwszej instancji wydaje decyzję stwierdzającą wygaśnięcie całego lub części zobowiązania podatkowego.
Przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy oraz wygaśnięcie zobowiązania podatkowego można ująć w księgach rachunkowych, zapisem:
1) wyksięgowanie z ewidencji bilansowej składnika aktywów, np. środka trwałego: a) wartość początkowa: Ma konto 01 "Środki trwałe", b) dotychczasowe umorzenie: Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych", c) wartość nieumorzona: Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki", 2) wygaśnięcie zobowiązania podatkowego:
3) ewentualna różnica pomiędzy kwotą zobowiązania podatkowego a wartością bilansową składnika aktywów:
Naszym zdaniem takie rozwiązanie ewidencyjne najlepiej odzwierciedla istotę zdarzenia gospodarczego opisanego w pytaniu. |
Nie będzie także błędem przyjęcie innego rozwiązania ewidencyjnego, polegającego na wyksięgowaniu z ewidencji bilansowej środka trwałego, zapisem:
a) wartość początkowa: Ma konto 01 "Środki trwałe",
b) dotychczasowe umorzenie: Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
c) wartość nieumorzona: Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
Przy tym rozwiązaniu wygaśnięcie zobowiązania podatkowego można ująć zapisem: Wn konto 22, Ma konto 76-0.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|