Różnice groszowe między składką na ubezpieczenie zdrowotne wynikającą z deklaracji ZUS a listą płac
Na początku maja 2016 r. wypłaciliśmy pracownikowi premię, a na koniec tego miesi1ca wynagrodzenie. Lista płac sporządzona została osobno dla premii i osobno dla wynagrodzenia. Po zsumowaniu składki zdrowotnej z tych dwóch list płac wychodzi o 1 grosz więcej niż w deklaracji DRA. Jak zaksięgować taką różnicę?
Dla każdego ubezpieczonego, którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (a także na ubezpieczenie zdrowotne) stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w raporcie rozliczeniowym oraz w deklaracji rozliczeniowej uwzględnia należne składki od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy - stanowiących podstawę wymiaru składek na przedmiotowe ubezpieczenia. Wynika to z § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. nr 78, poz. 465 ze zm.).
W związku z tym, pracodawca składki ubezpieczeniowe, w tym na ubezpieczenie zdrowotne, ustala od obydwu wypłat łącznie. Oznacza to, że wypłacając pracownikowi w danym miesiącu - w dwóch różnych terminach - np. wynagrodzenie i premię, składki ustala od każdej wypłaty w sposób narastający, tj. przy dokonywaniu kolejnej wypłaty łączy ją z poprzednią.
W przypadku gdy pracodawca wypłaca pracownikowi w danym miesiącu kilka wypłat, na podstawie odrębnych list płac, wówczas w wyniku zaokrągleń suma składek liczonych od częściowych podstaw, może nie być równa składce wyliczonej od sumarycznej podstawy (wykazywanej w deklaracji ZUS).
W związku z tym, że składka zdrowotna jest finansowana przez ubezpieczonego, a więc została pobrana z wynagrodzenia pracownika, jednostka jest zobowiązana zwrócić mu kwotę nadmiernie pobranej składki. Tym samym, różnicę między sumą składek na ubezpieczenie zdrowotne liczonych od częściowych podstaw (wynikających z odrębnych list płac) a składką wyliczoną od podstawy łącznej (wynikającej z deklaracji ZUS) wskazane jest ująć w księgach rachunkowych, zapisem:
Należy przy tym pamiętać, iż wpłaty należnych składek na konto ZUS dokonuje się w wysokości wynikającej z deklaracji DRA. Wpłata ta księgowana jest zapisem: Wn konto 22, Ma konto 13-0. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|