Zapisy korygujące, gdy sprawozdanie finansowe jest już zatwierdzone
Jeśli jednostka wykryje błąd w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym, wówczas jego korektę powinna przeprowadzić na bieżąco zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Z przepisu tego wynika, że jeżeli po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego jednostka otrzyma informacje o zdarzeniach mających istotny wpływ na to sprawozdanie, to ich skutki ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała. Oznacza to, że błędy, które jednostka wykryje w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym za 2015 r. oraz w sprawozdaniach za lata wcześniejsze, trzeba skorygować w księgach 2016 r.
Gdy sprawozdanie finansowe jest już zatwierdzone, nie można w nim dokonywać żadnych zmian ani korygować zapisów w zamkniętych księgach.
O sposobie przeprowadzenia w księgach rachunkowych korekty decyduje istotność błędu. Jeśli w ocenie jednostki błąd jest na tyle istotny, że nie można uznać zatwierdzonego sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za rzetelnie i jasno przedstawiające sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako "zysk (stratę) z lat ubiegłych". Tak stanowi art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości. Korektę taką wprowadza się do ksiąg rachunkowych zapisem:
a) korekta zwiększająca koszty lub zmniejszająca przychody
- Wn konto 82 "Rozliczenie wyniku finansowego" (w analityce: Skutki błędów z lat ubiegłych),
- Ma konto zespołu 0, 1, 2, 3 itd. - w zależności od przyczyny błędu,
b) korekta zmniejszająca koszty lub zwiększająca przychody
- Wn konto zespołu 0, 1, 2, 3 itd. - w zależności od przyczyny błędu,
- Ma konto 82 "Rozliczenie wyniku finansowego" (w analityce: Skutki błędów z lat ubiegłych).
Gdyby błąd nie został przez jednostkę uznany za istotny, a jego skutki dotyczyłyby działalności operacyjnej, to należałoby go skorygować za pośrednictwem kont pozostałych przychodów operacyjnych lub pozostałych kosztów operacyjnych.
Trzeba pamiętać, że opisany sposób dokonywania korekt w zamkniętych księgach rachunkowych dotyczy wyłącznie tych sytuacji, gdy korekta błędu ma wpływ na wynik finansowy. Jeżeli korekta błędu polega m.in. na przeksięgowaniu pomiędzy danymi grupami aktywów (np. z materiałów na towary, ze środków trwałych na wartości niematerialne i prawne, ze środków pieniężnych w kasie na środki pieniężne na rachunku bankowym itp.) lub pomiędzy kontami rozrachunkowymi, to należy wprowadzić ją do ksiąg rachunkowych na zasadach ogólnych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|