Jak korygować błędne zapisy w ewidencji księgowej?
Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe zobowiązana jest do przestrzegania, aby księgi te spełniały warunki m.in. rzetelności, bezbłędności oraz sprawdzalności. Jeśli w dokonanych w księgach rachunkowych zapisach księgowych zostanie wykryty błąd, trzeba go odpowiednio skorygować. Sposób dokonania korekty uzależniony jest od momentu wykrycia błędu, tj. czy dotyczy np. już zatwierdzonego sprawozdania finansowego i zamkniętych ksiąg rachunkowych, oraz od jego istotności.
Księgi rachunkowe uznaje się za:
a) rzetelne - jeżeli dokonane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty,
b) prowadzone bezbłędnie - jeżeli wprowadzono do nich kompletnie i poprawnie wszystkie zakwalifikowane do zaksięgowania w danym miesiącu dowody księgowe, zapewniono ciągłość zapisów oraz bezbłędność działania stosowanych procedur obliczeniowych,
c) sprawdzalne - jeżeli umożliwiają stwierdzenie poprawności dokonanych w nich zapisów, stanów (sald) oraz działania stosowanych procedur obliczeniowych, w tym m.in. udokumentowanie zapisów pozwala na identyfikację dowodów i sposobu ich zapisania w księgach rachunkowych na wszystkich etapach przetwarzania danych, a w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera zapewniona jest kontrola kompletności zbiorów systemu rachunkowości oraz parametrów przetwarzania danych.
Wynika to z art. 24 ust. 2-4 ustawy o rachunkowości.
W księgach rachunkowych zapisy dokonywane są w oparciu o dowody księgowe. Minimalne wymogi, jakie muszą spełniać te dowody, zostały określone w art. 22 ustawy o rachunkowości. Z tego przepisu wynika, że dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art. 21 ustawy o rachunkowości, oraz wolne od błędów rachunkowych. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek.
Każdy dowód księgowy po zakwalifikowaniu go do ujęcia w księgach rachunkowych podlega dekretacji. Polega ona na wskazaniu miejsca ujęcia go w ewidencji księgowej. Na dowodzie umieszcza się tzw. dekret z następującymi informacjami:
- datą przeprowadzenia dekretacji,
- wskazaniem numerów kont i stron tych kont (Wn lub Ma), na których należy księgować odpowiednie kwoty,
- podpisem osoby upoważnionej do dekretacji dokumentu.
Kolejnym krokiem jest wprowadzenie dowodu księgowego do ksiąg rachunkowych zgodnie z utworzonym dekretem. Właśnie podczas dokonywania tych zapisów mogą zostać popełnione pomyłki. Mogą one wynikać zarówno z błędnego odczytania dekretu lub kwoty operacji gospodarczej, jak i z nieprawidłowo dokonanego dekretu. Najczęściej zdarzają się błędy polegające na zaksięgowaniu:
- prawidłowej kwoty na niewłaściwych kontach (lub koncie),
- nieprawidłowej kwoty na właściwych kontach,
- nieprawidłowej kwoty na niewłaściwych kontach (lub koncie),
- operacji na właściwych kontach, lecz po niewłaściwej stronie kont.
Błędy w zapisach księgowych mogą być związane również z:
- dwukrotnym ujęciem tej samej operacji gospodarczej, np. dwukrotne ujęcie faktury kosztowej, dwukrotnie zafakturowany przychód,
- pominięciem danej operacji w trakcie księgowania, np. niezaksięgowanie faktury kosztowej lub faktury dokumentującej sprzedaż, brak odpisów amortyzacyjnych.
Dokonując korekty błędnych zapisów w księgach rachunkowych, trzeba uwzględnić zasady przedstawione w art. 25 ustawy o rachunkowości. Jeżeli jednostka prowadzi księgi rachunkowe:
a) ręcznie - korekta dokonywana jest przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty; poprawki takie muszą być dokonane jednocześnie we wszystkich księgach rachunkowych i nie mogą nastąpić po zamknięciu miesiąca,
b) przy użyciu komputera - błędy poprawia się przez wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi (storno czarne) albo tylko ujemnymi (storno czerwone).
W razie ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca dozwolone są tylko korekty polegające na wprowadzeniu do ksiąg dowodu korygującego błędne zapisy, czyli tak jak przy prowadzeniu ksiąg przy użyciu komputera.
W celu skorygowania błędnie dokonanego zapisu wystawia się dowód "PK - Polecenie księgowania". Powinien on spełniać wymagania dla dowodu księgowego, określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W treści dowodu podaje się również:
a) dane identyfikujące błędnie zaksięgowaną operację,
b) dane księgowe zapisane błędnie,
c) dane poprawne oraz inne dane uzasadniające korektę błędnie dokonanego zapisu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|