Ujęcie rezerw na odprawy emerytalne w księgach i sprawozdaniu jednostki małej
Spółka z o.o., będąca jednostką małą, za 2015 r. zamierza sporządzać rachunek zysków i strat w wersji porównawczej według załącznika nr 5 do ustawy o rachunkowości. Jakie koszty powinna wykazać w pozycji B.V. "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym emerytalne"? Czy wykazuje się w niej również kwotę rezerwy na odprawy emerytalne?
Na podstawie art. 39 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania. Odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności. Należy mieć na uwadze fakt, że bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów na te świadczenia tworzy się wyłącznie wówczas, gdy kwoty tych świadczeń są istotne, w związku z czym ich nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wypaczyłoby obraz sytuacji finansowej jednostki. Do świadczeń pracowniczych, obciążających koszty działalności operacyjnej bieżącego okresu, zalicza się m.in. świadczenia na odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe.
Oznacza to, że księgowania rezerwy na odprawy emerytalne w jednostce prowadzącej wyłącznie konta zespołu 4 powinny być następujące:
1) utworzenie rezerwy: |
- Wn konto 49 "Rozliczenie kosztów", - Ma konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów", |
2) poniesione koszty: |
- Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia", - Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami", |
3) rozliczenie rezerwy: |
- Wn konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów", - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów". |
Definicję jednostki małej określono w art. 3 ust. 1c-1e ustawy o rachunkowości, a skrócony i uproszczony zakres prezentacyjny sprawozdania finansowego dla tych jednostek - w załączniku nr 5 do ustawy o rachunkowości.
Zwracamy uwagę, iż w rachunku zysków i strat (załącznik nr 5) w pozycji B.V. "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym emerytalne", w części uszczegóławiającej: "w tym emerytalne" powinny być prezentowane m.in. kwoty poniesionych kosztów w związku z odprawami emerytalnymi, składki emerytalne obciążające pracodawcę i inne pozycje związane ze świadczeniami emerytalnymi.
Jednostka mała, sporządzająca sprawozdanie finansowe według załącznika nr 5 do ustawy o rachunkowości, rezerwę na odprawy emerytalne wykaże:
1) w pasywach bilansu - w pozycji B.I. "Rezerwy na zobowiązania, w tym rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne", 2) w wariancie porównawczym rachunku zysków i strat, odpowiednio: a) saldo konta 49 - w pozycji A.II. "Zmiana stanu produktów", b) poniesione koszty - w pozycji B.V. "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym emerytalne". |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|