vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Jednostki małe i jednostki mikro, czyli jak uprościć rachunkowość w 2016 r. - Dodatek nr 6 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 8 (416) z dnia 20.04.2016

Ewidencja i amortyzacja środków trwałych

Kwalifikując poszczególne rzeczowe składniki majątku do środków trwałych, niezależnie od kryteriów określonych ustawą o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 15), należy również uwzględnić zasadę istotności, określoną w art. 8 ust. 1 tej ustawy, w powiązaniu z art. 4 ust. 4 tej ustawy, umożliwiającym stosowanie w księgach rachunkowych uproszczeń, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na sytuację majątkową i finansową jednostki oraz wynik finansowy. Oznacza to, że przedmioty o niskiej jednostkowej wartości, spełniające kryteria wymagane ustawą dla środków trwałych mogą, lecz nie muszą być zaliczone do środków trwałych. Ustawa o rachunkowości określa jedynie kryteria rzeczowe i prawne składników majątku, które mogą być zaliczane do środków trwałych, nie określa natomiast dolnej granicy wartości środków trwałych. Jednostka powinna ustalić we własnym zakresie wartość graniczną dla niskocennych składników majątku trwałego. O zaliczeniu tych przedmiotów do środków trwałych decyduje kierownik jednostki w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości.

Jednostki, w tym m.in. małe i mikro, mogą przyjąć uproszczenia dotyczące niskocennych składników majątku, posiadających cechy środków trwałych, polegające na tym, że składniki majątku nieprzekraczające określonej wartości początkowej:

1) ujmowane będą w ewidencji środków trwałych i amortyzowane lub umarzane w sposób określony w art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, tj. przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków trwałych zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub w drodze jednorazowego odpisu ich wartości w ciężar kosztów, lub

2) traktowane będą jak materiały, tzn. nie będą ujmowane w ewidencji środków trwałych, tylko odnoszone bezpośrednio w koszty działalności operacyjnej w miesiącu oddania ich do używania.

Odpisane bezpośrednio w koszty składniki majątku wskazane jest ująć w ewidencji pozabilansowej. Sposób prowadzenia tej ewidencji powinien umożliwić identyfikację każdego z takich składników (tj. ich stan, lokalizację, osoby, które są za nie odpowiedzialne).

Ustawa o rachunkowości nie określa przy tym wartości niskocennych środków trwałych. Pozostawia tym samym jednostkom swobodę określania dolnej granicy wartości dla środków trwałych. Najczęściej jednostki ze względów praktycznych przyjmują za wartość graniczną kwotę określoną w przepisach prawa podatkowego, tzn. 3.500 zł.

Przykład

Spółka z o.o., będąca jednostką mikro, ustaliła w zasadach (polityce) rachunkowości, że składniki majątku, spełniające definicję środków trwałych, o wartości początkowej:

  • poniżej 1.500 zł, będą odpisywane w koszty zużycia materiałów w miesiącu oddania do używania,
     
  • od 1.500 zł do 3.500 zł, będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane jednorazowo w miesiącu oddania do używania,
     
  • powyżej 3.500 zł, będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych i amortyzowane na zasadach ogólnych.

Zaznaczamy, że dla celów bilansowych jednostka może, ale nie musi stosować dla niskocennych składników majątku limitu obowiązującego dla celów podatkowych: 3.500 zł. Równie dobrze może to być inna kwota, np. 3.000 zł.

Uproszczenie może także dotyczyć zasad księgowania wydatków związanych z ulepszeniem środków trwałych. W ustawie o rachunkowości nie określono kwoty granicznej dla nakładów na ulepszenie środka trwałego. Generalnie wszystkie nakłady o charakterze ulepszenia księguje się zapisem:

      - Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
      - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" lub 30 "Rozliczenie zakupu".

Po zakończeniu ulepszenia zwiększają one wartość początkową środka trwałego dla celów bilansowych, zapisem:

      - Wn konto 01 "Środki trwałe",
      - Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".

W odniesieniu do kosztów ulepszenia można jednak - na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości - zastosować uproszczenie i rozliczać je w księgach rachunkowych według zasady podatkowej, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Dla celów podatkowych, jeśli wartość nakładów na ulepszenie środka trwałego jest wyższa niż 3.500 zł, należy zwiększyć o nie wartość początkową środka trwałego. Natomiast w przypadku, gdy wartość nakładów nie przekroczy kwoty 3.500 zł, dla celów podatkowych wydatek taki podlega bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Wynika to z analizy art. 16g ust. 13 updop oraz art. 22g ust. 17 updof. Należy przy tym pamiętać, że poniesione w danym roku kolejne nakłady na ulepszenie środka trwałego podlegają sumowaniu. Jeżeli łączne koszty ulepszeń danego środka trwałego przekroczą graniczne 3.500 zł, to konieczne będzie zwiększenie wartości początkowej oraz bieżąca korekta kosztów uzyskania przychodów.

Przykład

Spółka z o.o. w zasadach (polityce) rachunkowości przyjęła uproszczenie, polegające na rozliczaniu kosztów ulepszeń według zasady podatkowej wraz z graniczną kwotą: 3.500 zł. W marcu 2016 r. poniosła nakłady na ulepszenie środka trwałego o wartości netto: 2.500 zł i zaksięgowała je bezpośrednio w koszty działalności operacyjnej, zapisem: Wn konto 40-2, Ma konto 30.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
8
9
10
11
13
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.