Składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód rozliczam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Czy opłacone przeze mnie składki na ubezpieczenia społeczne powinienem ewidencjonować w księdze podatkowej, czy odliczyć je od dochodu?
W przypadku przedsiębiorcy prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów odprowadzone do ZUS składki na własne ubezpieczenia społeczne (emerytalne i rentowe) podatnika można uwzględniać w rachunku podatkowym na dwa sposoby. Mogą one zostać wpisane do księgi podatkowej jako koszty uzyskania przychodów lub można odliczyć je od dochodu. Decyzja w tej kwestii należy do podatnika.
Podstawą obliczenia podatku dochodowego jest dochód po odliczeniu składek ZUS zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących. Wynika to z treści art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o pdof. Należy pamiętać, że stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o pdof, należnych, a nieopłaconych do ZUS składek nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Zatem składki na ubezpieczenia społeczne podatnika prowadzącego działalność gospodarczą są kosztem podatkowym w dacie ich faktycznej zapłaty.
Jeśli podatnik zdecyduje, że odprowadzone do ZUS składki na własne ubezpieczenia społeczne będzie ewidencjonował w księdze podatkowej, to zapisu w księdze może dokonać na podstawie wyciągu bankowego potwierdzającego zapłatę składek na rachunek bankowy ZUS. W kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" powinien wpisać datę dokonania ich zapłaty. Natomiast kwotę tych składek należy ująć w księdze w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" (pkt 13 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). W przypadku gdy podatnik wybierze taki sposób ujmowania składek na własne ubezpieczenia społeczne, to nie może odliczyć ich od dochodu ustalonego na podstawie księgi. Wówczas doszłoby bowiem do dwukrotnego uwzględnienia ich wartości w podstawie opodatkowania.
Natomiast jeżeli przedsiębiorca podejmie decyzję o nieujmowaniu w księdze podatkowej opłaconych składek na własne ubezpieczenia społeczne, to o ich wartość pomniejszy osiągnięty dochód.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|