Wydatki dotyczące działalności operacyjnej w metodzie bezpośredniej
Po drugiej stronie przepływów z działalności operacyjnej wykazuje się wydatki w podziale na:
1) dostawy i usługi - w tej pozycji grupuje się wydatki na nabycie rzeczy materialnych i usług niezbędnych do realizacji działalności operacyjnej oraz zaliczki na poczet tych zakupów w tym m.in. zapłaty za materiały, półprodukty, towary, energię czy paliwa;
2) wynagrodzenia netto - pozycja ta obejmuje wypłacone wynagrodzenia, zarówno ze stosunku pracy, jak i umów cywilnoprawnych oraz zaliczki na wynagrodzenia; należy zwrócić uwagę, że pozycja ta obejmuje jedynie wynagrodzenia netto, zatem będą to tylko kwoty przekazane osobom pracującym;
3) ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz inne świadczenia - w tej pozycji wykazuje się przekazane na rachunek ZUS wszelkie składki na ubezpieczenia, zarówno potrącane z wynagrodzeń pracowników, jak również finansowane przez pracodawcę, a także wypłaty innych świadczeń pieniężnych na rzecz pracowników;
4) podatki i opłaty o charakterze publicznoprawnym - zakres tej pozycji dotyczy zobowiązań publicznoprawnych, które jednostka musiała uiścić prowadząc działalność gospodarczą; uwzględnia się tu zatem podatki i opłaty odprowadzane na konta urzędów i pozostałych instytucji administracyjnych; nie ujmuje się tu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, podatku od towarów i usług (z wyjątkiem wpłat podatku VAT do urzędu skarbowego) oraz wypłat z zysku;
5) inne wydatki działalności operacyjnej - ujmuje się tu pozostałe wydatki dotyczące działalności operacyjnej, które nie znajdują się w zakresie pozostałych grup; można tu wymienić wydatki dotyczące przykładowo: odsetek z tytułu nieterminowej płatności zobowiązań operacyjnych, ubezpieczeń, kar, odszkodowań, darowizn, ryczałtów za używanie prywatnych pojazdów do celów służbowych lub wypłaty zasiłków.
Przykład
I. Spółka z o.o. "Delta" odnotowała w listopadzie 2015 r. następujące operacje: 1) pracownikom wypłacono wynagrodzenia o wartości brutto: 6.300 zł, w tym potrącenia na ubezpieczenia: 1.352,99 zł, podatek PIT: 359 zł, wartość netto: 4.588,01 zł (w rachunku przepływów pieniężnych po stronie wydatków z działalności operacyjnej w pozycji A.II.2 wykazać należy tylko kwotę wypłaconą, zatem kwotę netto), 2) zapłacono: a) za zakupione towary o wartości brutto: 14.760 zł (w tym VAT: 2.760 zł), b) odsetki z tytułu nieterminowej płatności: 420 zł, 3) wypłacono ryczałt za używanie samochodów prywatnych do celów służbowych - kwota brutto: 480 zł, podatek: 86 zł, kwota netto: 394 zł; (w rachunku przepływów pieniężnych po stronie wydatków z działalności operacyjnej w pozycji A.II.5 wykazać należy tylko kwotę wypłaconą, tj. kwotę netto: 394 zł), 4) przelano do urzędu skarbowego VAT należny: 5.475 zł, 5) uregulowano opłatę skarbową za pełnomocnictwo do urzędu gminy: 17 zł, 6) zapłacono fakturę za energię eklektyczną: 492 zł (w tym VAT: 92 zł), 7) dokonano opłaty za najem biura: 800 zł (zwolniona z VAT), 8) zapłacono rachunek telefoniczny: 123 zł (w tym VAT: 23 zł), 9) udzielono pracownikowi pożyczki z ZFŚS: 1.000 zł, 10) zakupiono samochód osobowy i przyjęto go na środki trwałe; faktura zakupu uregulowana przelewem zawierała następujące dane: wartość brutto: 30.750 zł, VAT: 5.750 zł, wartość netto: 25.000 zł (w rachunku przepływów pieniężnych po stronie wydatków z działalności operacyjnej w pozycji A.II.5 wykazać należy tylko kwotę VAT od wydatku z działalności inwestycyjnej: 5.750 zł, natomiast wartość netto będzie wykazana w sekcji wydatków inwestycyjnych), 11) przelewem zapłacono: a) składki ZUS za poprzedni okres, w części potrącanej pracownikowi: 1.347,85 zł oraz w części finansowej przez pracodawcę: 1.244,40 zł (łączna kwota składek: 2.592,25 zł), b) zaliczkę na podatek PIT potrącany pracownikom, w kwocie: 375 zł. II. W rachunku przepływów pieniężnych sporządzanym metodą bezpośrednią ww. operacje ujęto w pozycji A.II jako wydatki z działalności operacyjnej z podziałem na: 1) dostawy i usługi (poz. I.2a + poz. I.6 + poz. I.7 + poz. I.8): 16.175 zł, 2) wynagrodzenia netto (poz. I.1): 4.588,01 zł, 3) ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz inne świadczenia (poz. I.11a): 2.592,25 zł, 4) podatki i opłaty o charakterze publicznoprawnym (poz. I.4 + poz. I.5 + I.11b): 5.867 zł, 5) inne wydatki operacyjne (poz. I.2b + poz. I.3 + poz. I.9 + poz. I.10): 7.564 zł. |
Powyższy przykład wskazuje, że przy tworzeniu rachunku przepływów pieniężnych należy dokładnie przeanalizować ponoszone koszty, gdyż nie zawsze pokrywają się one z dokonywanymi wydatkami. Składki odprowadzone do ZUS czy zaliczki na podatek dochodowy pomimo ujęcia ich w miesiącu naliczenia w księgach rachunkowych, do rachunku przepływów trafią dopiero w momencie ich uregulowania. Dokładnie przeanalizować należy także inne pozycje kosztów, takie jak np. odsetki od nieterminowo regulowanych zobowiązań (koszty finansowe) oraz pozycje, które do kosztów nie trafią, takie jak np. dokonane przedpłaty na przyszłe towary lub usługi (w pozycjach zaliczek na dostawy czy rozliczeń międzyokresowych).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|