Ujęcie w księgach opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu
Posiadamy grunty w wieczystym użytkowaniu. Jak należy ująć w księgach rachunkowych opłatę roczną z tego tytułu? Ewidencja kosztów prowadzona jest na kontach zespołu 4.
Opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntu wnoszone są przez cały okres użytkowania gruntu, w terminie do 31 marca każdego roku, z góry za dany rok (art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami - Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 ze zm.). Opłatę zalicza się do kosztów działalności operacyjnej.
Jeżeli wieczyste użytkowanie gruntu zostało ustanowione po dniu 1 maja 2004 r., opłaty roczne z tytułu tego użytkowania podlegają opodatkowaniu VAT. W takim przypadku ewidencja faktury wystawionej przez jednostkę samorządu terytorialnego, dokumentującej tę opłatę w jednostce ujmującej koszty działalności operacyjnej tylko na kontach zespołu 4, może przebiegać zapisami:
a) wartość netto opłaty
- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
b) podatek VAT naliczony - jeżeli podlega odliczeniu
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
c) wartość brutto
- Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne" (w analityce: np. Urząd gminy),
d) zarachowanie opłaty do kosztów działalności operacyjnej
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Podatki i opłaty),
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".
W sytuacji gdy kwota opłaty rocznej jest w ocenie jednostki istotna i jej jednorazowe zarachowanie w koszty zniekształciłoby wynik finansowy bieżącego okresu, kierownik jednostki może zdecydować o jej rozliczaniu w czasie zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|