Czy licencje ujmuje się w ewidencji wyposażenia?
Podatnik zakupił na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej licencję na program komputerowy za kwotę netto 1.800 zł. Jak wydatek ten ująć w księdze podatkowej? Czy licencja powinna być wpisana do ewidencji wyposażenia?
W ewidencji wyposażenia nie ujmuje się licencji na program komputerowy, nawet jeśli jej wartość wynosi 1.800 zł, bo nie jest ona rzeczowym składnikiem majątku.
Wyposażenie, zgodnie z § 3 pkt 7 rozporządzenia, to rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych. Podatnicy mają obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia dla rzeczowych składników majątku niezaliczonych do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 1.500 zł.
W myśl art. 22b ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof licencje zaliczane są do wartości niematerialnych i prawnych, o ile ich przewidywany okres używania jest dłuższy niż rok, są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą lub oddane przez podatnika do używania na podstawie określonych w ustawie umów. Co do zasady, wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji i ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Gdy wartość początkowa w dniu przyjęcia wartości niematerialnej i prawnej do używania jest równa lub niższa niż 3.500 zł, to podatnik może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania jej do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 ustawy o pdof) albo zdecydować o nieuznaniu jej za wartość niematerialną i prawną. W takim przypadku wydatki poniesione na nabycie tego składnika majątku mogą zostać ujęte w kosztach uzyskania przychodu w miesiącu oddania go do używania (art. 22d ust. 1 ustawy o pdof). Decyzję w tej sprawie podejmuje podatnik.
W sytuacji opisanej w pytaniu kwotę wydatkowaną na nabycie licencji na program komputerowy można ująć jednorazowo w kosztach uzyskania przychodu w miesiącu oddania jej do używania. Jeżeli podatnik zastosuje takie rozwiązanie, to nie wprowadzi licencji do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Koszty związane z nabyciem licencji ujmie w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Podstawa prawna
Ustawa o pdof z dnia 26.07.1991 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|