Czy do księgi wpisuje się zakup środków trwałych?
Rozpoczynam prowadzenie księgi podatkowej. Czy do księgi tej powinnam wpisywać zakupione środki trwałe o wartości powyżej 3.500 zł? Jeśli tak, to w której kolumnie należy je ująć?
Składników majątku, które zostaną przez podatnika uznane za środki trwałe, nie ujmuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Kosztem podlegającym wpisaniu do księgi są odpisy amortyzacyjne. Ewidencjonuje się je w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Podatnik powinien natomiast takie składniki majątkowe wpisać do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Rozporządzenie nie precyzuje, w jakiej formie powinna być prowadzona ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W zakresie tym odsyła do art. 22n ust. 2-6 ustawy o pdof. Na mocy tego przepisu ewidencja ta powinna zawierać m.in. datę nabycia oraz określenie dokumentu stwierdzającego nabycie środka trwałego, datę przyjęcia go do używania, określenie środka trwałego, symbol KŚT, wartość początkową środka trwałego, stawkę amortyzacyjną oraz kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres dokonywania tych odpisów.
Zapisów dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się w ewidencji najpóźniej w miesiącu przekazania tych składników do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego. W przypadku gdy podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, odpisy amortyzacyjne nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|