Koszty przesyłki towarów
Na otrzymanej fakturze za towary handlowe w osobnej pozycji zostały wyszczególnione koszty przesyłki kurierskiej. Czy w księdze podatkowej powinny one zostać ujęte łącznie z towarem, czy osobno w kolumnie 13?
Towary handlowe to wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym (§ 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia). Wydatki na towary ewidencjonowane są w księdze podatkowej w cenie zakupu w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Zatem w kolumnie tej nie można ująć kosztów przesyłki.
Kolumna 13 księgi podatkowej "Pozostałe wydatki" przeznaczona jest natomiast do ewidencjonowania pozostałych kosztów, które nie zostały wymienione w kolumnach 10-12, z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o pdof nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów (pkt 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów).
Zgodnie z pkt 11 objaśnień, do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów transportu, załadunku i wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze przeznaczona jest kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu".
W pytaniu wskazano, że koszty przesyłki kurierskiej dotyczą nabytych towarów handlowych. W związku z tym wydatki poniesione na ich zakup należy zaewidencjonować w kolumnie 10 księgi, a koszt ich przesyłki w 11. Podatnik nie może więc ująć kosztów przesyłki kurierskiej dotyczących towarów w kolumnie 13.
Przykład Podatnik, prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, nabył towary handlowe, za które otrzymał fakturę wystawioną w dniu 11 stycznia 2016 r. Wynikało z niej, że wartość netto towarów wynosiła 1.500 zł, a koszt ich przesyłki 54 zł.
W księdze podatkowej podatnik zaewidencjonuje:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|