Zmiana metody ewidencji kosztów
Z dniem 1 stycznia 2016 r. zmieniłem metodę ewidencji kosztów w księdze podatkowej z memoriałowej na uproszczoną. W 2015 r. poniosłem koszty ubezpieczenia budynku biurowego, które dotyczyły lat 2015 i 2016. W kosztach 2015 r. ująłem wyłącznie tę część, która dotyczyła 2015 r. Jak postąpić w 2016 r. z kosztami tego ubezpieczenia, które są związane z 2016 r.?
Podatnik, który od 1 stycznia 2016 r. zmienił metodę ewidencji kosztów w księdze podatkowej z memoriałowej na uproszczoną, ma prawo koszty ubezpieczenia w części dotyczącej 2016 r. wpisać do księgi podatkowej w styczniu 2016 r.
Gdy podatnik stosuje metodę memoriałową, określoną w art. 22 ust. 5-5c i 6 ustawy o pdof, koszty pośrednio związane z przychodami wpisuje do księgi w dacie ich poniesienia, tj. w dacie wystawienia dowodu dokumentującego koszt. Jeżeli koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, zalicza się je do kosztów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Podatnik, o którym mowa w pytaniu, miał zatem obowiązek ująć w 2015 r. w księdze prowadzonej metodą memoriałową koszty ubezpieczenia majątku firmy w części dotyczącej tego roku. Wartość tych kosztów powinna zostać wpisana na podstawie polisy ubezpieczeniowej do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" - pod datą jej wystawienia. Natomiast ustaloną proporcjonalnie część, która dotyczy 2016 r., należało pozostawić do rozliczenia w 2016 r.
Z pytania wynika, że podatnik od 1 stycznia 2016 r. dokonał zmiany metody ewidencji kosztów w księdze z memoriałowej na uproszczoną, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o pdof. Oznacza to, że koszty od tego roku będzie zasadniczo potrącał w dacie poniesienia. Warto zauważyć, że zmiana metody rozliczania kosztów podatkowych (na metodę uproszczoną), nie wpłynie na możliwość rozliczenia przez podatnika tej części kosztów pośrednich poniesionych w 2015 r., które zgodnie z metodą memoriałową należało przypisać do 2016 r. Akceptowane jest stanowisko, że w takim przypadku koszty poniesione w roku poprzednim, ale przypadające proporcjonalnie na rok bieżący, mogą być ujęte jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów 2016 r. Takie rozliczenie uważa się za realizację praw nabytych przez podatnika. Przedsiębiorca może więc wartość pozostających do rozliczenia w 2016 r. kosztów pośrednich dotyczących ubezpieczenia majątku firmowego ująć w księdze podatkowej jednorazowo pod datą 1 stycznia 2016 r. w kolumnie 13. Trzeba mieć na uwadze, że wybraną metodę ewidencji kosztów należy stosować przez cały rok podatkowy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|