Ewidencja zakupów dokonanych przed rozpoczęciem działalności
Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej poniosłam wydatki na zakup rzeczy, które mają związek z tą działalnością. Posiadam faktury, które zostały wystawione na osobę fizyczną, czyli są bez NIP. Czy poniesione przeze mnie wydatki mogą zostać wpisane do księgi podatkowej?
Wydatki poniesione przez podatnika przed rozpoczęciem działalności gospodarczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o pdof, tj.:
- zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o pdof.
W pytaniu wskazano, że wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności wykazują związek z działalnością gospodarczą. Nie wiadomo natomiast, jakiego rodzaju składniki majątku zostały zakupione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Należy w związku z tym zaznaczyć, że o momencie uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup składników majątku decydować będzie ich rodzaj oraz przeznaczenie.
Przykładowo, jeżeli podatnik przed rozpoczęciem działalności gospodarczej dokonał zakupu towarów handlowych lub materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, obowiązany jest na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej objąć je spisem z natury (§ 27 ust. 1 rozporządzenia). Wartość wynikającą ze spisu z natury sporządzonego na dzień rozpoczęcia działalności wpisuje się do księgi podatkowej jako pierwszą pozycję. Wpisu tego dokonuje się zazwyczaj w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Nie oznacza to jednak, że zostaną one bezpośrednio uwzględnione w kosztach podatkowych. Wartość spisu z natury nie może być sumowana z pozostałymi zapisami z tej kolumny. Koszt zakupu towarów handlowych lub materiałów będzie miał wpływ na wysokość kosztów podatkowych dopiero przy ustalaniu dochodu z uwzględnieniem różnicy stanów remanentów: początkowego i końcowego.
Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na zakup środków trwałych nie podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Stanowić będą koszty podatkowe dopiero poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 22a-22n ustawy o pdof. Składniki majątku spełniające warunki określone dla środków trwałych należy objąć ewidencją środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, którą trzeba prowadzić zgodnie z art. 22n ust. 2-6 ustawy o pdof (§ 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).
Rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone do środków trwałych, to wyposażenie. Wynika to z § 3 pkt 7 rozporządzenia. Wartość wyposażenia nabytego przed dniem rozpoczęcia działalności wpisuje się do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" w miesiącu oddania ich do używania. Jeżeli wartość wyposażenia przekracza 1.500 zł, należy objąć je ewidencją wyposażenia (§ 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|