Projekt ustawy zmieniającej ustawę o rachunkowości i jego wpływ na sprawozdanie finansowe za 2024 r.
W dniu 9 października 2024 r. do Sejmu RP wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 726), dalej zwany projektem ustawy zmieniającej. Co do zasady ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z pewnymi wyjątkami. Na dzień oddania niniejszej publikacji do druku projekt ustawy zmieniającej skierowano do I czytania w komisjach sejmowych.
Celem projektowanej regulacji jest implementacja do krajowego porządku prawnego:
- dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz. Urz. UE L 2023/2775 z 2023 r.), zwanej dalej dyrektywą delegowaną,
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz. Urz. UE L 322 z 2022 r.), zwanej dalej dyrektywą CSRD.
W związku z wdrożeniem dyrektywy CSRD do prawa krajowego projekt ustawy zmieniającej zakłada wprowadzenie do ustawy o rachunkowości nowego rozdziału 6c "Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju". Natomiast do najważniejszych zmian wynikających z dyrektywy delegowanej należą:
1) podniesienie co do zasady o 25% progów definiujących poszczególne kategorie jednostek, progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego, a także progów w przepisach regulujących zwolnienie ze sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
2) podniesienie o 25% (tj. z 2 mln zł do 2,5 mln zł) wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości,
3) podniesienie o około 25% wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, których spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie niektórych uproszczeń,
4) wprowadzenie do słowniczka ustawy o rachunkowości pojęć jednostki mikro i jednostki małej oraz zmiana koncepcji pojęcia tych jednostek,
5) wprowadzenie do słowniczka ustawy o rachunkowości pojęć jednostki średniej i jednostki dużej oraz określenie warunków uzyskiwania i utraty statusu takich jednostek,
6) ujednolicenie zakresu pojęcia przychodów netto ze sprzedaży (usunięcie z tej kategorii materiałów i przychodów z operacji finansowych).
Charakterystykę poszczególnych kategorii jednostek według projektu ustawy zmieniającej przedstawia poniższa tabela.
Definicje poszczególnych kategorii jednostek według projektu ustawy zmieniającej | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka mikro | Jednostka mała | Jednostka średnia | Jednostka duża | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą | Jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości: | przekroczyła co najmniej dwie z następujących trzech wielkości: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Projekt ustawy zmieniającej w odniesieniu do ustawy o rachunkowości zawiera także propozycje przepisów, których bezpośrednim celem nie jest wdrożenie przepisów prawa UE, ale które pośrednio są konsekwencją podniesienia progów w dyrektywie delegowanej. Do najważniejszych zmian należą:
a) podniesienie o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości;
b) podniesienie o około 25 % wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, którego spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie następujących uproszczeń:
- klasyfikowanie umów leasingu finansowego według kryteriów określonych przepisami prawa podatkowego, a nie ustawy o rachunkowości (por. art. 3 ust. 6 ustawy o rachunkowości),
- zaniechanie tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ust. 10 ustawy o rachunkowości),
- stosowanie do wyceny instrumentów finansowych wyłącznie przepisów ustawy o rachunkowości zamiast przepisów odpowiedniego rozporządzenia Ministra Finansów (por. art. 28b ust. 1 ustawy o rachunkowości),
- stosowanie uproszczonego sposobu obliczania kosztu wytworzenia produktu (por. art. 28 ust. 4a ustawy o rachunkowości).
Co istotne z punktu widzenia sprawozdań finansowych sporządzanych za 2024 r., według art. 11 ust. 3 projektu ustawy zmieniającej, przepisy art. 3 ust. 1 pkt 1a-1e, pkt 30a i pkt 32 lit. b, ust. 1h, 1i, 3 i 6, art. 7 ust. 2b i 2c, art. 28 ust. 4a, art. 28a, art. 28b, art. 32 ust. 7 i 8, art. 37 ust. 10, art. 39 ust. 6 i 7, art. 42 ust. 2, art. 45 ust. 3 i 3a, art. 49 ust. 4, art. 49a, art. 49c, art. 55 ust. 2a, art. 56 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, pkt 2 lit. a i b, ust. 1b, art. 63f ust. 1 pkt 1 i 2, art. 64 ust. 7 oraz art. 80 ust. 4 i 5 ustawy o rachunkowości w brzmieniu nadanym projektem ustawy zmieniającej, oraz przepisy załączników nr 1, 4 i 5 do ustawy o rachunkowości, w brzmieniu nadanym projektem ustawy zmieniającej, będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r. Z kolei według art. 11 ust. 4 projektu ustawy zmieniającej, przepisów art. 3 ust. 1a-1e, art. 7 ust. 2a, art. 37 ust. 11, art. 47 ust. 3a, art. 48a ust. 3 i 4, art. 48b ust. 4 i 5, art. 49b, art. 55 ust. 2b-2e oraz art. 56 ust. 4 uchylanych ustawą zmieniającą nie będą miały zastosowania do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż Ministerstwo Finansów 16 października 2024 r. na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/kas/struktury-e-sprawozdan opublikowało nowe struktury logiczne w wersji v1-3 dla sprawozdań finansowych sporządzanych według załączników nr 1, 4, 5 oraz 6 do ustawy o rachunkowości. Nie wskazano jednak dla jakiego okresu ww. struktury będą obowiązywały.
W piśmie z 29 października 2024 r., będącym odpowiedzią na pytanie naszego Wydawnictwa, Ministerstwo Finansów wskazało, iż:
"(...) nowe struktury logiczne w wersji 1-3 będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r.".
W związku z planowanymi zmianami do ustawy o rachunkowości oraz tym, że część z nich może mieć wpływ na sprawozdania finansowe sporządzane za 2024 r., w treści niniejszego dodatku nowe brzmienie przepisów według projektu ustawy zmieniającej zostało przedstawione w formie uwag.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|