Sprzedaż promocyjna za 1 zł w księgach
Po wakacjach spółka z o.o. zamierza wprowadzić promocję, że przy zakupie określonych produktów będzie dodawany inny produkt za cenę 1 zł. Jak rozliczyć to podatkowo i bilansowo?
Podstawą opodatkowania sprzedaży przez spółkę, o której mowa w pytaniu, na rzecz kontrahentów produktów w warunkach promocyjnych będzie kwota 1 zł pomniejszona o kwotę należnego VAT. Nie narusza zasad ogólnych z ustawy o VAT to, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar za cenę znacznie niższą. Wyjątek od zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy o VAT, który przy sprzedaży na rzecz konsumentów, co do zasady, nie będzie miał zastosowania.
Jak podkreślają organy podatkowe, podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe, należy mieć na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych. Podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie będzie wynikać, jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.
Dla celów bilansowych w przypadku sprzedaży towarów za złotówkę przychodem jest ta symboliczna cena (netto, tj. cena bez kwoty VAT należnego). Uwzględniając bowiem art. 42 ust. 2 ustawy o rachunkowości, przychody ze sprzedaży towarów pomniejszają m.in. udzielone upusty, rabaty. Z kolei wydatki na zakup towarów sprzedawanych następnie za złotówkę obciążają koszty działalności operacyjnej w pełnej kwocie, tak jak w przypadku sprzedaży towarów w normalnej cenie.
Podobnie wygląda rozliczenie sprzedaży za złotówkę w ujęciu podatkowym. W art. 14 ust. 1 ustawy o pdop widnieje co prawda regulacja, według której, jeżeli cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej odpłatnie zbywanych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej. Jednak w sytuacji, gdy taka cena ma swoje uzasadnienie w tym, że jest to akcja promocyjna podatnika i stanowi rabat cenowy, wynika z odpowiednich regulaminów czy innej dokumentacji opisującej tę akcję i nie służy obejściu prawa, podatnik wykazuje przychód ze sprzedaży towarów w tej symbolicznej cenie (bez VAT należnego). Tak wynika z interpretacji organów podatkowych, w tym m.in. interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 11 października 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.532.2022.2.PC. Kosztem uzyskania przychodów jest wówczas cała wartość wydatku poniesionego na zakup towarów sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę w ramach akcji promocyjnej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|