Data ujęcia zakupu towarów handlowych w księdze podatkowej
Towary handlowe zostały otrzymane wcześniej niż faktura dokumentująca ich zakup. Pod jaką datą wpisać ich zakup do księgi podatkowej?
Zakup towarów handlowych generalnie wpisuje się do księgi podatkowej pod datą wystawienia faktury lub innego otrzymanego dowodu dokumentującego zakup. Zasada ta wywodzi się z brzmienia art. 22 ust. 6b ustawy o pdof, który stanowi, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących księgę podatkową uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Gdy podatnik prowadzi księgę metodą uproszczoną, stosuje ten przepis do niemalże wszystkich wydatków (z wyjątkami wskazanymi w ustawie). Metoda memoriałowa w trakcie roku nie odbiega znacznie od metody uproszczonej, natomiast wymaga prawidłowego przyporządkowania kosztów z przełomu roku (do lat, których dotyczą).
Jedynie w sytuacji, gdy podatnik otrzymuje zakupione towary (lub dokonuje nimi obrotu) przed otrzymaniem faktury, trzeba sporządzić opis otrzymanych towarów i ująć koszt w księdze pod datą sporządzenia tego opisu. Kwestie te reguluje § 15 ust. 2-4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W przepisie tym wskazano, że jeżeli materiał podstawowy, materiał pomocniczy lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - jest dokumentowany fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału podstawowego, materiału pomocniczego lub towaru handlowego, podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału podstawowego, materiału pomocniczego, towaru handlowego i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis jest potwierdzany datą i podpisem osoby, która przyjęła dostawę oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze jest wpisywana do księgi w dniu otrzymania faktury. Podatnik może nie sporządzać opisu, gdy zakup jest udokumentowany specyfikacją dostawcy, pod warunkiem że specyfikacja spełnia wymogi określone dla opisu. Przy czym, jeśli podatnik otrzymał materiał podstawowy, materiał pomocniczy lub towar handlowy oraz fakturę na ten materiał podstawowy, materiał pomocniczy lub towar handlowy w tym samym miesiącu, opis (specyfikację) dołącza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
Zatem jeżeli dostawa towarów ma miejsce przed otrzymaniem faktury, zasadniczo trzeba sporządzić opis towarów handlowych i ująć koszt ich zakupu w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" na podstawie opisu. Zakładając, że nie będzie różnicy w cenie zakupu towarów między opisem a fakturą, fakturę tę należy jedynie podpiąć pod opis towarów i przechowywać łącznie.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|