Spisanie kosztów ulepszenia o nieistotnej wartości
Zleciliśmy prace ulepszeniowe w budynku będącym środkiem trwałym i otrzymywane od wykonawcy faktury ujmowaliśmy na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Po zakończeniu prac ulepszeniowych okazało się, że ich wartość nie przekracza przyjętego przez nas progu istotności i w związku z tym nie będą one przyjęte jako ulepszenie budynku. Jakiego zapisu w księgach dokonać w związku z tym?
Zasadniczo wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową (por. art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Wszelkie wydatki ponoszone w związku z ulepszeniem środka trwałego wstępnie księguje się na koncie 08 "Środki trwałe w budowie" i w momencie przyjęcia do używania przeksięgowuje na konto 01 "Środki trwałe". Jednostki mogą jednak stosować uproszczenie ewidencji księgowej polegające na tym, że gdy wartość ulepszenia jest nieistotna, wydatki z nim związane nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego, tylko traktuje się jak koszty remontu. Takie uproszczenie ma zapisane pytająca jednostka w swojej polityce rachunkowości.
Jeśli na koncie 08 zostały zaksięgowane koszty usług obcych lub zakupu materiałów z faktur od kontrahentów (nieujęte wcześniej na kontach zespołu 4 i 5), a po zakończeniu prac okazało się, że poniesione wydatki nie skutkują ulepszeniem środka trwałego, trzeba je odpisać z konta 08 w koszty działalności operacyjnej zapisem:
- Wn konto 40-2 "Usługi obce" albo konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii",
- Ma konto 08
oraz równolegle
- Wn odpowiednie konto zespołu 5,
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|