Bezpłatne udostępnienie terminala płatniczego
Nasza jednostka zamierza przystąpić do Programu Polska Bezgotówkowa i skorzystać z nieodpłatnego udostępnienia terminala. Faktury za korzystanie z terminala będą wystawiane na naszą firmę, ale to nie my będziemy je opłacać. Czy faktury te powinniśmy ujmować w księgach rachunkowych?
Pomoc udzielana w ramach Programu Polska Bezgotówkowa polega na pokrywaniu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz miesięcznych kosztów obsługi płatności bezgotówkowych. Jest to wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych - Związku Banków Polskich, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych. Do programu może przystąpić przedsiębiorca, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie posiadał terminala płatniczego (nie miał zawartej umowy z agentem rozliczeniowym). Aby skorzystać ze wsparcia, przedsiębiorca musi podpisać umowę z wybranym przez siebie dostawcą terminala płatniczego, biorącym udział w programie (agenci rozliczeniowi i banki). Lista tych podmiotów dostępna jest na stronie www.polskabezgotowkowa.pl. Aktualnie przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z instalacją terminala płatniczego przez 12 miesięcy oraz obsługą płatności bezgotówkowych przez okres 12 miesięcy lub do osiągnięcia obrotu w wysokości 100.000 zł. Jeżeli w tym okresie wysokość transakcji przekroczy ten limit, dofinansowanie zostanie zakończone, a przedsiębiorcy zostaną naliczone opłaty zgodnie z umową z agentem rozliczeniowym.
W ramach programu przedsiębiorca może otrzymać 1 terminal płatniczy we współpracy z jednym agentem rozliczeniowym. Okres dofinansowania jest liczony przez 12 miesięcy od momentu jego instalacji. Wyjątek stanowią akceptanci z sektora transportu osobowego (bez taksówek), którzy mogą otrzymać do 20 sztuk terminali.
Każdy przedsiębiorca, który zdecyduje się na udział w programie, zobowiązany będzie do oznakowania swojej placówki handlowo-usługowej naklejkami z logo organizacji płatniczych oraz logo Polska Bezgotówkowa. Poza tym nie będzie mógł stosować opłat surcharge (dodatkowe opłaty od klientów płacących kartami).
Faktury dokumentujące opłaty za udostępnienie terminala płatniczego, które zostaną wystawione na firmę Czytelników, należy ująć w księgach na zasadach ogólnych, odnosząc wydatek na ten cel do kosztów działalności operacyjnej. Bez znaczenia jest, że zapłata za tę usługę nie zostanie uregulowana przez jednostkę.
Mimo że kwota dofinansowania z Programu Polska Bezgotówkowa nie trafia bezpośrednio na rachunek bieżący firmy Czytelników, mają oni obowiązek wykazać przychód, bo jest rzeczywistym beneficjentem pomocy finansowej. Dniem uzyskania przychodu w takim przypadku jest dzień przekazania dofinansowania na rachunek firmy udostępniającej terminal. W księgach jego wartość, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h) ustawy o rachunkowości, odnosi się do pozostałych przychodów operacyjnych i ujmuje na koncie 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". Ze względu na to, że dofinansowanie rozlicza się bezgotówkowo, jego kwotę można zaksięgować jako spłatę zobowiązania na koncie rozrachunkowym z udostępniającym terminal podmiotem, zapisem:
- Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".
Przykład Założenia Jednostka, ujmująca koszty działalności operacyjnej tylko w układzie rodzajowym, w ramach Programu Polska Bezgotówkowa zawarła umowę na dzierżawę terminala płatniczego. W lipcu 2023 r. otrzymała fakturę na kwotę brutto za udostępnienie terminala z zapisem, że opłacono ją w ramach dofinansowania z tego programu. Wartość brutto tej faktury wynosiła 79,95 zł (w tym VAT 14,95 zł). Dekretacja
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|