Wprowadzenie do ewidencji środków trwałych gruntu zakupionego wraz z budynkiem
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Dla celów prowadzenia tej działalności nabyłam budynek wraz z gruntem. Czy w księgach rachunkowych powinnam ująć budynek oraz grunt jako jeden środek trwały?
Budynek oraz grunt zakupione przez jednostkę dla celów prowadzenia działalności gospodarczej, należy ująć w księgach rachunkowych oddzielnie, jako dwa odrębne obiekty inwentarzowe. |
Jeżeli nieruchomości przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności (tu: budynek i grunt) spełniają warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, to kwalifikuje się je do środków trwałych. Podstawową jednostką ewidencji środków trwałych jest obiekt inwentarzowy. Zasady tworzenia obiektów inwentarzowych omówione zostały w rozdziale V Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11). Ze standardu tego wynika, że obiekt inwentarzowy - oprócz własnego środka trwałego, który tworzą jego części składowe - może obejmować także części dodatkowe i części peryferyjne w szczególności, jeśli są one z nim związane w sposób trwały fizycznie lub na podstawie przepisów prawa. Obiekt inwentarzowy może stanowić:
- pojedynczy obiekt inwentarzowy, jakim jest indywidualny środek trwały,
- zbiorczy obiekt inwentarzowy, w skład którego wchodzą dwa lub więcej środki trwałe; każdy z nich mógłby stanowić pojedynczy obiekt, ale ich połączenie jest uzasadnione względami wyjaśnionymi w pkt 5.8 KSR nr 11.
Typowym, pojedynczym obiektem inwentarzowym jest np. działka wyodrębniona w księdze wieczystej (w przypadku gruntów). Warto zaznaczyć, że nie łączy się w jeden (pojedynczy) obiekt inwentarzowy kilku indywidualnych składników aktywów, jeżeli każdy spełnia definicję środka trwałego, nawet wtedy gdy są ze sobą połączone. Przykładowo budynek lub budowla nie stanowią jednego obiektu z gruntem, na którym zostały posadowione, mimo iż są z nim trwale połączone. Decydują o tym różne grupy klasyfikacji rodzajowej środków trwałych (grunty klasyfikuje się do grupy 0 KŚT, a budynki do grupy 1 KŚT) oraz fakt, że budynek lub budowla są amortyzowane, natomiast grunt, co do zasady, nie podlega amortyzacji.
Zatem zakupiony przez jednostkę budynek oraz grunt są odrębnymi obiektami inwentarzowymi i do ewidencji środków trwałych powinny być wprowadzone oddzielnie.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|