Ujęcie w księgach kosztów ubezpieczenia
Zawarliśmy umowę ubezpieczenia dotyczącą nieruchomości. Polisa obejmuje okres od listopada 2022 r. do października 2023 r. W jaki sposób koszty tego ubezpieczenia powinniśmy rozliczyć w księgach rachunkowych?
Ponoszone przez jednostkę koszty ubezpieczeń majątkowych zazwyczaj dotyczą przyszłych okresów, dlatego w księgach rachunkowych często są aktywowane na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Jednostki mogą jednak stosować uproszczenia w tym zakresie, o ile nie wywierają one ujemnego wpływu na realizację obowiązku jasnego i rzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego.
Koszty ubezpieczeń majątku firmy należą do wydatków, które zazwyczaj dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, a co za tym idzie - podlegają rozliczeniu w czasie. W takim przypadku koszty składki dotyczącej ubezpieczenia majątku ujmuje się w momencie poniesienia na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", a następnie odpisuje w koszty podstawowej działalności operacyjnej w ustalonych ratach.
W ustawie o rachunkowości nie określono, w jaki sposób należy ustalać miesięczny odpis czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Odpisy te można ustalić w stosunku do dni, których ubezpieczenie dotyczy (wtedy dzieli się kwotę wydatków na liczbę tych dni i mnoży przez liczbę dni miesiąca, którego dotyczy koszt). Można też ustalić kwotę odpisu w stosunku do liczby miesięcy, których ubezpieczenie dotyczy, przyjmując, że niepełny miesiąc zaokrągla się do pełnego, gdy ilość dni objętych ubezpieczeniem to co najmniej połowa dni tego miesiąca (wtedy dzieli się kwotę wydatków na liczbę pełnych miesięcy, których dotyczy koszt). Przyjęty przez jednostkę szczegółowy sposób ustalania odpisów czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinien zostać opisany w zasadach (polityce) rachunkowości.
Zasada istotności dopuszcza stosowanie w przyjętych przez jednostkę zasadach (polityce) rachunkowości uproszczeń, jeśli nie zakłócają one jasnego i rzetelnego obrazu jej sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Wynika tak z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Bazując na tym, jednostki mogą przyjąć uproszczenie w rozliczaniu kosztów ubezpieczenia. Jeśli więc kwota składki dotyczącej ubezpieczenia majątku firmowego nie jest w ocenie jednostki istotna, może zostać odniesiona bezpośrednio w koszty, bez rozliczania w czasie.
Trzeba mieć na uwadze, że księgi rachunkowe powinny być prowadzone w sposób zapewniający prawidłowe rozliczenie się z budżetem z tytułu podatku dochodowego. Warto więc uwzględnić te zasady przy rozliczaniu kosztów i ujmowaniu ich w ewidencji księgowej. Dlatego ujmując w księgach koszty ubezpieczenia majątkowego, należy także wziąć pod uwagę przepisy ustaw o podatku dochodowym. Dla celów tego podatku koszty ubezpieczenia majątkowego należą do kosztów uzyskania przychodów pośrednio związanych z przychodami, a takie koszty w sytuacji, gdy dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Może się więc zdarzyć, że koszt ubezpieczenia majątkowego mógłby zostać odniesiony w koszty bilansowe jednorazowo, ze względu na to, że nie jest kwotą istotną dla jednostki, ale jednostka musi rozliczyć go na lata podatkowe zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. W związku z tym ujmuje go w podziale na lata, których dotyczy, również dla celów bilansowych.
Przykład
Założenia
Dekretacja
|
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|