Otrzymanie dofinansowania po oddaniu środków trwałych do używania
W 2022 r. otrzymaliśmy informację o uzyskaniu dotacji na zakup środków trwałych, które nabyliśmy w 2020 r. i 2021 r. Dotacja wpłynęła na nasz rachunek bieżący w drugiej połowie 2022 r., już po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2021 r. Jak w takim przypadku rozliczyć w księgach otrzymaną dotację?
W księgach dotacje ujmuje się zasadniczo w momencie ich otrzymania. Jak stanowi art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Zatem otrzymanie dotacji na nabycie środka trwałego ujmuje się zapisem:
- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".
Następnie równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych przeksięgowuje się kwotę dotacji na pozostałe przychody operacyjne. Przy rozliczaniu dotacji należy uwzględnić zasady memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów oraz ostrożności (art. 6 i art. 7 ustawy o rachunkowości).
Gdy dotację na sfinansowanie zakupu środków trwałych w 2020 r. i 2021 r. uzyskano dopiero w 2022 r., już po oddaniu ich do używania i rozpoczęciu amortyzacji, to część dotacji, która odpowiada proporcjonalnie odpisom amortyzacyjnym naliczonym do dnia jej otrzymania, odnosi się jednorazowo do pozostałych przychodów operacyjnych, zapisem:
- Wn konto 84,
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".
Następnie od miesiąca, w którym otrzymano dotację, przeksięgowuje się z konta 84 do pozostałych przychodów operacyjnych odpowiednią część dotacji równolegle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|