Wpisywanie do księgi listy płac netto, gdy nie zapłacono składek ZUS
Lista płac brutto zawiera m.in. kwotę do wypłaty netto dla pracownika oraz kwotę składek ZUS finansowanych przez pracownika. Czy w sytuacji, gdy pracodawca nie opłaca w terminie składek ZUS finansowanych przez pracownika, powinien ująć w księdze podatkowej w kolumnie 12 "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze" listę płac w kwocie netto?
W księdze podatkowej wynagrodzenia pracowników ujmuje się w kwocie brutto, tj. wraz z pobranymi od nich składkami ZUS pracowników i zaliczkami na podatek dochodowy, w terminie wynikającym z art. 22 ust. 6ba ustawy o pdof. Dla ewidencji kosztów wynagrodzeń pracowników nie ma znaczenia, kiedy pracodawca dokona wpłat tych składek do ZUS i zaliczek na podatek dochodowy do urzędu skarbowego.
Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 12 księgi jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i w naturze).
Składek ZUS finansowanych przez pracowników oraz zaliczek na podatek dochodowy pobranych od wynagrodzeń pracowników nie ewidencjonuje się odrębnie w księdze podatkowej. Wchodzą one w skład wynagrodzenia brutto ujmowanego w kolumnie 12 księgi "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze".
Datę ujęcia wynagrodzeń pracowników w kosztach podatkowych ustala się na podstawie momentu ich wypłaty (wypłaty kwoty netto). Jak stanowi art. 22 ust. 6ba ustawy o pdof, należności ze stosunku pracy są kosztem uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W razie uchybienia przyjętemu terminowi wypłaty, należności mogą być zaliczone do kosztów podatkowych dopiero z chwilą ich faktycznej wypłaty lub postawienia do dyspozycji.
W pytaniu nie wskazano, jak przepisy wewnątrzzakładowe regulują termin wypłaty wynagrodzeń pracownikom. Jeśli ustalono, że wynagrodzenia za dany miesiąc powinny być wypłacane w ostatnim dniu roboczym danego miesiąca, to wynagrodzenia za kwiecień 2023 r. powinny zostać wypłacone do końca tego miesiąca, aby można je było ująć w kosztach uzyskania przychodów kwietnia 2023 r. Z kolei gdy określono, że wynagrodzenia za dany miesiąc powinny być wypłacane 10. dnia następnego miesiąca, to wynagrodzenia za kwiecień 2023 r. będą kosztem kwietnia 2023 r., jeśli zostaną wypłacone do 10 maja 2023 r. W przypadku uchybienia tym terminom wypłaty, wynagrodzenia będą kosztem podatkowym w miesiącu ich faktycznej wypłaty. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określono odrębnie momentu ujęcia w kosztach podatkowych składek ZUS w części finansowanej przez pracowników i zaliczek na podatek dochodowy pobranych od wynagrodzeń pracowników. Są one kosztem w tej dacie, w której do kosztów zalicza się wynagrodzenia.
Odnosząc się wprost do pytania, pracodawca powinien ujmować w kolumnie 12 księgi podatkowej koszty wynagrodzeń pracowników pod datą ustaloną na podstawie art. 22 ust. 6ba ustawy o pdof w kwocie brutto wynikającej z listy płac, a więc m.in. wraz z kwotą składek ZUS potrąconych, lecz nieopłaconych jeszcze do ZUS.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|