Koszty reklamy rozliczane w czasie
Jednostka wykupiła reklamę na portalu internetowym. Zgodnie z otrzymaną fakturą zapłacono za nią z góry za okres od sierpnia 2016 r. do lipca 2017 r. Czy wydatki na tę reklamę powinno się rozliczać w czasie, czy należy ująć je w księgach rachunkowych w kosztach jednorazowo w miesiącu ich poniesienia? Koszty działalności operacyjnej ujmujemy tylko w układzie rodzajowym.
Koszty reklamy zaliczane są do kosztów działalności operacyjnej i ujmowane na koncie 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty). Z reguły zwiększają one koszty okresu, w którym zostały poniesione. Z pytania wynika jednak, że jednostka zapłaciła za reklamę obejmującą dwa lata kalendarzowe. Zakładając, że rok obrotowy jednostki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, to koszty reklamy dotyczą dwóch lat obrotowych. Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Czas i sposób rozliczania kosztów powinien wynikać z ich charakteru oraz przebiegać z zachowaniem zasady ostrożności.
W omawianej sytuacji koszty reklamy można ująć w sposób zaprezentowany w przykładzie. Mogą one być także ujmowane z pominięciem wstępnego księgowania ich na koncie 40 - o ile takie uproszczenie przewidują przyjęte zasady (polityka) rachunkowości - następującym zapisem:
- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".
Wówczas ich przeksięgowania do kosztów dokonuje się zapisem:
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty),
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|