vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Bilans i rachunek zysków i strat za 2022 r. - Dodatek nr 15 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 22 (574) z dnia 20.11.2022

Pozostała działalność operacyjna

Do pozostałych przychodów i kosztów działalności operacyjnej jednostki zalicza się przychody i koszty, które w sposób pośredni wiążą się z podstawową działalnością. Nie wynikają z niej bezpośrednio, ale powstały w wyniku podejmowania działań dotyczących działalności operacyjnej. Ustawa o rachunkowości w art. 3 ust. 1 pkt 32 podaje katalog kosztów i przychodów, które jednostka może ująć w księgach rachunkowych jako pozostałe koszty i przychody operacyjne. Zalicza się do nich w szczególności koszty i przychody związane:

  • z działalnością socjalną,
  • ze zbyciem środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, a także nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji,
  • z utrzymaniem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, w tym także z aktualizacją wartości tych inwestycji, jak również z ich przekwalifikowaniem odpowiednio do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli do wyceny inwestycji przyjęto cenę rynkową bądź inaczej określoną wartość godziwą,
  • z odpisaniem należności i zobowiązań przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych, z wyjątkiem należności i zobowiązań o charakterze publicznoprawnym nieobciążających kosztów,
  • z utworzeniem i rozwiązaniem rezerw, z wyjątkiem rezerw związanych z operacjami finansowymi, z odpisami aktualizującymi wartość aktywów i ich korektami, z wyjątkiem odpisów obciążających koszty finansowe,
  • z odszkodowaniami i karami,
  • z przekazaniem lub otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, a także środków pieniężnych na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych,
  • ze zdarzeniami losowymi.

Wymienione wyżej pozycje, które jednostki powinny zaliczać do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych, nie stanowią zamkniętego katalogu. Przedsiębiorstwa mogą również ujmować w pozostałych kosztach i przychodach operacyjnych inne koszty i przychody, które nie są bezpośrednio związane z ich działalnością operacyjną, na przykład przepadek wadium przetargowego, wynagrodzenia za terminową wpłatę podatków. Innym ważnym aspektem ujęcia kosztów i przychodów w pozostałej działalności operacyjnej jest przestrzeganie rachunkowej zasady ostrożności, która przejawia się tym, iż w księgach rachunkowych należy wykazać jedynie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne oraz wszystkie poniesione pozostałe koszty operacyjne. Określenie "niewątpliwe przychody" odnosi się do przychodów już opłaconych, lub których realizacja jest pewna. Z kolei wyrażenie "wszystkie poniesione koszty" jest związane z ujmowaniem w księgach rachunkowych danego roku obrotowego wszystkich poniesionych kosztów lub wymagających poniesienia w danym roku, jeśli jednostka uzyskała informacje o ich poniesieniu do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Generalnie pozostałe przychody operacyjne i pozostałe koszty operacyjne prezentowane są w rachunku zysków i strat oddzielnie. Jak wynika bowiem z ustawy o rachunkowości w rachunku zysków i strat wykazuje się oddzielnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego za bieżący i poprzedni rok obrotowy. Nie można kompensować ze sobą wartości różnych co do rodzaju aktywów i pasywów, przychodów i kosztów związanych z nimi oraz zysków i strat nadzwyczajnych (por. art. 47 ust. 1 oraz art. 7 ust. 3 ustawy o rachunkowości). Wyjątek stanowią zyski i straty związane z rozchodem niefinansowych aktywów trwałych, których wynik prezentuje się w kalkulacyjnym i porównawczym rachunku zysków i strat "per saldem". Ponadto, jeśli zdarzenie losowe wiąże się z likwidacją niefinansowych aktywów trwałych, to uzyskane z tego tytułu przychody oraz poniesione w związku z tym koszty wykazuje się także "per saldem".

W rachunku zysków i strat pozostałe przychody i koszty operacyjne wykazuje się w następujący sposób:

Wariant kalkulacyjny Wariant porównawczy
G. Pozostałe przychody operacyjne
I. Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych
II. Dotacje
III. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych
IV. Inne przychody operacyjne
H. Pozostałe koszty operacyjne
I. Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych
II. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych
III. Inne koszty operacyjne
D. Pozostałe przychody operacyjne
I. Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych
II. Dotacje
III. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych
IV. Inne przychody operacyjne
E. Pozostałe koszty operacyjne
I. Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych
II. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych
III. Inne koszty operacyjne

Zysk lub strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych

W pozycjach rachunku zysków i strat "Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych" lub "Strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych" ujmuje się wynik (zysk lub stratę) osiągnięty ze sprzedaży, likwidacji lub nieodpłatnego przekazania (w tym w formie darowizny) środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości i prawa.

Wspomniany wynik na wszystkich operacjach związanych z rozchodem niefinansowych aktywów trwałych w postaci zysku lub straty prezentuje się w rachunku zysków i strat jako saldo składające się z zapisów na dwóch kontach księgowych:

1) po stronie Ma konta analitycznego do konta 76-0, np. 76-0/1 "Przychody z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych" oraz

2) po stronie Wn konta analitycznego do konta 76-1, np. 76-1/1 "Koszty z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych".

Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych ujmuje się w porównawczej wersji rachunku zysków i strat w pozycji D.I, a w wersji kalkulacyjnej w pozycji G.I. Z kolei stratę z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych ujmuje się w wariancie porównawczym w pozycji E.I, a w wariancie kalkulacyjnym w pozycji H.I.

Przykład

Spółka z o.o. sprzedała nieumorzony środek trwały za kwotę netto: 80.000 zł plus VAT: 18.400 zł. Wartość początkowa tego środka trwałego wynosiła: 190.000 zł, a dotychczasowe umorzenie: 160.000 zł. Koszty transportu sprzedanego środka trwałego do odbiorcy na podstawie faktury wyniosły netto: 2.000 zł plus VAT: 460 zł. Jednostka sporządza porównawczy rachunek zysków i strat według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości.

W księgach rachunkowych spółka dokonała następujących zapisów:

1. FS - faktura sprzedaży środka trwałego:

a) wartość netto faktury: 80.000 zł

- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne",

b) VAT należny: 18.400 zł

- Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego",

c) wartość brutto faktury: 98.400 zł

- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki".

2. LT - rozchód środka trwałego w związku z jego sprzedażą:

a) dotychczasowe umorzenie środka trwałego: 160.000 zł

- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
- Ma konto 01 "Środki trwałe",

b) niezamortyzowana wartość środka trwałego: 30.000 zł

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 01 "Środki trwałe".

3. FZ - faktura za transport środka trwałego:

a) wartość netto faktury: 2.000 zł

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 460 zł

- Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",

c) wartość brutto faktury: 2.460 zł

- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".

W pozycji D.I. "Zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych" rachunku zysków i strat spółka wykaże nadwyżkę przychodów ze sprzedaży środka trwałego nad kosztami związanymi z tą sprzedażą w kwocie: 80.000 zł - 30.000 zł - 2.000 zł = 48.000 zł.


Dotacje

W pozycji "Dotacje" zawartej w części D (wariant porównawczy) lub G (wariant kalkulacyjny) wykazuje się przykładowo:

  • rzeczywiście otrzymane na rachunek bankowy jednostki środki pieniężne w postaci dotacji, subwencji, dopłat z budżetu centralnego, organów samorządu lub ze środków pomocowych UE z przeznaczeniem na pokrycie kosztów działalności,
  • przypadające na dany okres sprawozdawczy (najczęściej miesiąc) raty odpisu dotacji, subwencji lub dopłat otrzymanych na sfinansowanie budowy środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych, których dokonuje się równolegle do odpisów amortyzacyjnych tych obiektów lub tytułów.

Zwracamy uwagę, iż rozliczając dotację, w szczególności na przełomie roku, należy kierować się nadrzędnymi zasadami rachunkowości, takimi jak zasada memoriału oraz zasada współmierności przychodów i kosztów. Z zasad tych wynika, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Ponadto do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zalicza się koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione. Ważna jest tu także zasada ostrożności, z której wynika, że poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się, stosując rzeczywiście poniesione na ich nabycie (wytworzenie) ceny (koszty), z zachowaniem zasady ostrożności. W szczególności należy w tym celu w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, uwzględnić m.in. wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i wszystkie poniesione pozostałe koszty operacyjne (por. art. 6 i 7 ustawy o rachunkowości).

Jeżeli zatem dotacja na pokrycie kosztów bieżącej działalności, poniesionych w danym roku obrotowym, wpłynie do jednostki w kolejnym roku obrotowym, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego lub jednostka wie o dużym prawdopodobieństwie jej uzyskania i zna kwotę dotacji, to uwzględniając zasady ostrożności, memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów może zaliczyć ją do pozostałych przychodów operacyjnych tego roku obrotowego, w którym poniesiono współfinansowane nią koszty. Ewidencja księgowa dotacji może odbywać się wówczas zapisem po stronie Wn konta 24 "Pozostałe rozrachunki" lub 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe", w korespondencji ze stroną Ma konta 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Z kolei gdy otrzymane środki pieniężne w postaci dotacji będą wykorzystane w późniejszych latach obrotowych i wpłyną do jednostki jeszcze przed poniesieniem kosztów, to taka dotacja może być ujęta w księgach rachunkowych po stronie Ma konta 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów". Wraz z chwilą wykorzystania dotacji właściwą jej część jednostka przeksięguje wówczas z konta 84 na konto 76-0, zapisem po stronie Wn konta 84, w korespondencji ze stroną Ma konta 76-0.

Natomiast w sytuacji gdy jednostka otrzyma dotację na zakup lub wytworzenie środka trwałego po zakończeniu roku obrotowego, w którym nabyła lub wytworzyła środek trwały i rozpoczęła jego amortyzację, ale przed sporządzeniem i zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok, to kwotę dotacji, w części przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w roku obrotowym może wykazać jako przychody tego roku, zapisem po stronie Wn konta 24 lub 65-1, w korespondencji ze stroną Ma konta 76-0.

Decyzję w sprawie zapisów w księgach rachunkowych związanych z ujęciem dotacji na przełomie roku podejmuje kierownik jednostki i zapisuje w zakładowym planie kont stanowiącym załącznik do zasad (polityki) rachunkowości.

Przykład

W grudniu 2022 r. jednostka przeprowadziła remont maszyny produkcyjnej. Koszty prac remontowych na podstawie faktury wyniosły: 135.000 zł (plus VAT: 31.050 zł). W styczniu 2023 r., przed sporządzeniem sprawozdania za 2022 r., jednostka otrzymała dotację na dofinansowanie do prac remontowych, w wysokości: 90.000 zł. Zgodnie z polityką rachunkowości, jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i sporządza porównawczy rachunek zysków i strat według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości. Kwotę otrzymanej dotacji jednostka zaliczyła do pozostałych przychodów operacyjnych roku, w którym poniosła współfinansowane nią koszty, w korespondencji z kontem 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe".

W księgach grudnia 2022 r. jednostka dokonała następujących zapisów:

1. FZ - faktura dokumentująca remont maszyny:

a) wartość brutto: 166.050 zł

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 31.050 zł

- Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

c) wartość netto: 135.500 zł

- Wn konto 40-2 "Usługi obce",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

2. PK - ujęcie przychodu wynikającego z otrzymanej dotacji: 90.000 zł

- Wn konto 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe",
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

W porównawczym rachunku zysków i strat sporządzonym za 2022 r. jednostka wykaże kwotę otrzymanej dotacji w wysokości: 90.000 zł, w pozycji D.II. "Pozostałe przychody operacyjne - dotacje".

Natomiast w księgach stycznia 2023 r. jednostka dokona następujących zapisów:

1. WB - wpływ dotacji na rachunek bankowy jednostki: 90.000 zł

- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki"

oraz równolegle rozliczenie konta 65-1: 90.000 zł

- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
- Ma konto 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe".


Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

W pozycji "Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych" zawartej w części E (wariant porównawczy) lub H (wariant kalkulacyjny) ujmuje się m.in. odpisy aktualizujące z tytułu:

  • trwałej utraty wartości środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji w nieruchomości i prawa,
  • trwałej utraty wartości zapasów,
  • trwałej utraty wartości należności z wyjątkiem należności zaliczanych do aktywów finansowych.

Obowiązek dokonywania odpisów aktualizujących wartość aktywów wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości, który mówi o tym, że w wyniku finansowym jednostki należy uwzględnić zmniejszenie wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów, w tym również dokonywane w postaci odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych. Trwała utrata wartości aktywów zachodzi wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości spodziewanych korzyści ekonomicznych. W przypadku aktywów obrotowych trwała utrata wartości spowodowana może być m.in. ich uszkodzeniem, przeterminowaniem, spadkiem cen. Tworzy się wówczas tzw. odpis aktualizujący, w takiej wartości, która doprowadzi wartość danego składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do jego ceny sprzedaży netto lub w przypadku braku takiej ceny do ustalonej w inny sposób wartości godziwej.

Przykład

Spółka "Alfa" posiadała na dzień bilansowy, przypadający na 31 grudnia 2022 r., należność od kontrahenta "X" z tytułu dostawy towarów, w kwocie: 30.000 zł. Termin płatności tej należności minął 30 czerwca 2022 r. Spółka naliczyła na dzień bilansowy odsetki od nieuregulowanej należności, w wysokości: 847 zł. Przed dniem bilansowym spółka otrzymała informację o niewypłacalności kontrahenta "X". Zgodnie z zasadą ostrożności utworzyła na dzień bilansowy odpis aktualizujący na całą kwotę należności głównej oraz naliczone odsetki. Spółka sporządza bilans oraz rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości.

W księgach rachunkowych 2022 r. spółka dokonała następujących zapisów:

1. PK - odpis aktualizujący wartość należności od kontrahenta "X":

a) odpis aktualizujący dotyczący należności głównej: 30.000 zł

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 28 "Odpisy aktualizujące wartość należności",

b) odpis aktualizujący dotyczący naliczonych odsetek: 847 zł

- Wn konto 75-1 "Koszty finansowe",
- Ma konto 28 "Odpisy aktualizujące wartość należności".

Spółka nie wykaże w bilansie wartości należności od kontrahenta "X" ponieważ, po dokonaniu odpisu aktualizującego, jej wartość bilansowa wynosi zero. Natomiast w rachunku zysków i strat odpisy aktualizujące wartość należności głównej zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych, zatem spółka wykaże wartość odpisu w wysokości: 30.000 zł, w pozycji E.II. "Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych". Z kolei odpisy aktualizujące wartość odsetek od należności zalicza się do kosztów finansowych, zatem wartość odpisu w wysokości: 847 zł spółka wykaże w rachunku zysków i strat w pozycji H.III. "Aktualizacja wartości aktywów finansowych".

Przy tworzeniu odpisów aktualizujących wartość aktywów jednostki mogą również korzystać ze wskazówek zawartych w KSR nr 4 "Utrata wartości aktywów". W rozdziale III tego standardu zawarte są informacje dotyczące warunków stosowania i etapów procedury aktualizacji wyceny aktywów.

Inne przychody operacyjne

W pozycji "Inne przychody operacyjne" zawartej w części G (wariant kalkulacyjny) lub D (wariant porównawczy) ujmuje się:

  • otrzymane lub należne (możliwe do uzyskania) kary umowne z tytułu dostaw i usług,
  • przepadek kaucji lub wadium otrzymanych od innych jednostek,
  • umorzone lub przedawnione zobowiązania,
  • odpis ujemnej wartości firmy,
  • przychody z najmu, dzierżawy, leasingu operacyjnego środków trwałych oraz inwestycji w nieruchomości i prawa (pod warunkiem, że najem nie stanowi statutowej działalności jednostki),
  • przychody z refakturowanych najemcom kosztów zużycia wody, energii, rozmów telefonicznych itp. (pod warunkiem, że najem nie stanowi statutowej działalności jednostki),
  • wartość nieodpłatnie otrzymanych aktywów obrotowych,
  • wynagrodzenia za terminowa wpłatę podatków i składek ZUS,
  • wartość nieodpłatnie otrzymanych (tj. drogą przekazania lub w formie darowizny) rzeczowych aktywów trwałych, które wstępnie ujmuje się na koncie 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" (tak, jak wcześniej opisane dotacje), a następnie odpisuje w pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych,
  • równowartość nadwyżek stwierdzonych w drodze inwentaryzacji przeprowadzanej w formie spisu z natury rzeczowych aktywów trwałych oraz obrotowych,
  • przyznane i otrzymane odszkodowania,
  • przychody związane ze zdarzeniami losowymi,
  • inne pozostałe przychody operacyjne, które nie kwalifikują się do wykazania w rachunku zysków i strat we wcześniej omawianych punktach.

Przykładem przychodu wykazywanego w pozycji G.IV (wariant kalkulacyjny) lub D.IV. (wariant porównawczy) rachunku zysków i strat jest przychód z tytułu umorzenia części (lub całości) otrzymanej kwoty subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Przypominamy, iż umorzenie zobowiązania wobec PFR z tytułu subwencji finansowej powinno zostać ujęte, jako pozostały przychód operacyjny, w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło umorzenie.

Przykład

W czerwcu 2022 r. umorzono spółce przyznaną w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa PFR subwencję. Skutki umorzenia subwencji z PFR spółka ujęła jako pozostałe przychody operacyjne w księgach rachunkowych 2022 r. W dacie otrzymania dokumentu informującego o umorzeniu subwencji spółka dokonała, na podstawie dowodu "PK - Polecenie księgowania", następującego zapisu:

- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki z tytułu otrzymanej subwencji finansowej),
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

W rachunku zysków i strat (wariant porównawczy) sporządzanym według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości za 2022 r. spółka zaprezentuje umorzoną subwencję w pozostałych przychodach operacyjnych w pozycji "Inne przychody operacyjne" tj. w pozycji G.IV. "Pozostałe przychody operacyjne - inne przychody operacyjne".

MF Zwracamy uwagę, że według Ministerstwa Finansów umorzenie subwencji z PFR powinno zostać odniesione na dobro pozostałych przychodów operacyjnych (bez pośrednictwa konta 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów"), także wtedy, gdy środki pieniężne otrzymane z subwencji finansowej z PFR zostały przeznaczone przez jednostkę na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych. Tak wynika z treści odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie nr 12a, zamieszczone na stronie internetowej www.gov.pl/web/finanse w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19/Jednostki Sektora Prywatnego oraz Jednostki Sektora Finansów Publicznych z osobowością prawną (z wyłączeniem jednostek działających na rynku finansowym) - pytania i odpowiedzi. Poniżej zamieszczamy treść pytania i fragment odpowiedzi:

"(...) Czy w sytuacji, gdy środki pieniężne otrzymane z subwencji finansowej z PFR zostały przeznaczone przez jednostkę na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych to umorzenie zobowiązania z tytułu tej subwencji powinno zostać ujęte w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi, czy rozliczeniami międzyokresowymi przychodów?

(...) niezależnie na jaki cel jednostka przeznaczyła środki pieniężne uzyskane z ww. subwencji finansowej z PFR, umorzone zobowiązanie wobec PFR odnoszone jest na dobro pozostałych przychodów operacyjnych w rozumieniu ww. art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości. Należy ponadto podkreślić, że subwencja z PFR nie stanowiła środków celowo przekazanych na zakup rzeczowych aktywów trwałych".

Warto dodać, iż mocą rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 16 lipca 2021 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju (Dz. U. poz. 1316) zarządzono zaniechanie poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiągniętych z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju w ramach rządowego programu udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1010). Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

Ujęcie w księgach rachunkowych oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym
pomocy dla Ukrainy w formie otrzymanych darowizn

Komitet Standardów Rachunkowości uchwałą 6/2022 z 4 kwietnia 2022 r. wydał rekomendacje pt. "Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności w warunkach rosyjskiej agresji na Ukrainę". Celem tych rekomendacji jest wsparcie kierownictwa jednostek i księgowych przy podejmowaniu decyzji dotyczących uwzględnienia skutków zdarzeń wynikających z sytuacji nadzwyczajnych związanych z rosyjską agresją na Ukrainę w księgach rachunkowych, sprawozdaniu finansowym, skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym, a także w sprawozdaniu z działalności, jeśli takie jednostka sporządza.

Dla Prenumeratorów GOFIN
Przepisy prawne Treść rekomendacji Komitetu
Standardów Rachunkowości dostępna
w serwisie www.przepisy.gofin.pl

Z rekomendacji wynika, że ujęcie w księgach rachunkowych oraz prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniu finansowym pomocy dla Ukrainy w formie otrzymanych darowizn, jest uzależnione od rodzaju działalności jednostek, którym przekazano te darowizny. Dlatego dla celu rekomendacji dokonano podziału jednostek otrzymujących darowizny na organizacje pozarządowe i pozostałe jednostki.

W przypadku jednostek innych niż organizacje pozarządowe darowizny otrzymane z przeznaczeniem na pomoc Ukrainie stanowią przychody jednostki zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy o rachunkowości. Darowizny te na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości ujmuje się w księgach rachunkowych jako zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych.

Przychody z tytułu otrzymanych darowizn zaleca się zaprezentować w rachunku zysków i strat w jednostkach sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o rachunkowości w pozycji "Pozostałe przychody operacyjne" jako "Inne przychody operacyjne" (w wariancie kalkulacyjnym w pozycji G.IV, w wariancie porównawczym w pozycji D.IV).

Inne koszty operacyjne

W pozycji "Inne koszty operacyjne" zawartej w części H (wariant kalkulacyjny) lub E (wariant porównawczy) ujmuje się m.in.:

  • zapłacone przez jednostkę lub nakazane do zapłaty kary umowne, grzywny i kary orzeczone w trybie administracyjnym, karnym i karnym-skarbowym przez uprawnione prawem organy,
  • koszty postępowania sądowego,
  • koszty z tytułu zużycia wody, energii, rozmów telefonicznych refakturowanych najemcom lokali (pod warunkiem, że najem nie stanowi działalności statutowej jednostki),
  • poniesione przez jednostkę lub orzeczone do zapłaty opłaty notarialne i skarbowe, których nie wlicza się w cenę środka trwałego lub środka trwałego w budowie,
  • przepadek kaucji lub wadium wniesionych do innych jednostek,
  • odpisanie należności umorzonych, przedawnionych i nieściągalnych, których nie objęto wcześniej odpisem aktualizującym,
  • przekazanie darowizny na rzecz fundacji oraz innych jednostek prowadzących działalność charytatywną,
  • nieodpłatne przekazanie przez jednostkę rzeczowych aktywów obrotowych (produkty, towary, materiały),
  • równowartość ujawnionych podczas inwentaryzacji niedoborów rzeczowych składników aktywów, w tym z tytułu kradzieży, lub niedoborów uznanych za niezawinione,
  • poniesione koszty zaniechanej budowy środków trwałych,
  • koszty związane ze zdarzeniami losowymi,
  • inne pozostałe koszty operacyjne, które nie kwalifikują się do wykazania w rachunku zysków i strat we wcześniej omówionych punktach.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
8
9
10
11
13
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.