Ubezpieczenie grupowe pracowników
Firma podpisała umowę grupowego ubezpieczenia pracowników. Pracodawca będzie pokrywał część kosztów tego ubezpieczenia, a pozostałą kwotę opłacą pracownicy poprzez comiesięczne potrącenie z wynagrodzenia. Jakich księgowań w związku z tym należy dokonać w księgach rachunkowych?
Pracodawcy mogą częściowo lub w całości finansować ubezpieczenie grupowe pracowników. W opisanej sytuacji, aby pracodawca mógł potrącić część składki finansowanej przez pracownika z jego wynagrodzenia, pracownik musi wyrazić na to pisemną zgodę. Jednostka opłacaną za pracowników część składki na ubezpieczenie grupowe może zaliczyć do kosztów działalności operacyjnej. Jeśli składki opłacane są w okresach miesięcznych, to odniesienie ich do kosztów może odbywać się na podstawie wyciągu bankowego pod datą ich przekazania na rachunek bankowy ubezpieczyciela.
Jeśli pracodawca jest uprawniony do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego, u pracownika nie powstanie opodatkowany przychód z tytułu finansowania przez pracodawcę składki na to ubezpieczenie. Kwota dofinansowania nie stanowi wtedy również podstawy wymiaru składek ZUS.
Natomiast w przypadku, gdy uprawnionym do otrzymania świadczenia z umowy ubezpieczenia jest pracownik, to część składek finansowanych przez pracodawcę stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca ma obowiązek doliczyć ten przychód do wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za dany miesiąc i od łącznej kwoty obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Wartość składek opłaconych przez pracodawcę uwzględniana jest również w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. W takim przypadku ewidencja księgowa dotycząca składek na grupowe ubezpieczenie pracowników może przebiegać w sposób zaprezentowany w ramce.
Z zawartej z ubezpieczycielem umowy może wynikać, że składki na ubezpieczenie grupowe opłacane są jednorazowo, np. z góry za dany rok. Wtedy wydatek ten należy rozliczać w czasie. Jak bowiem wynika z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Jednak gdy jednostka uzna wydatek ten za kwotę nieistotną, to może skorzystać z uproszczenia i ująć go jednorazowo w kosztach. Odpowiedni zapis w tej sprawie powinny zawierać zasady (polityka) rachunkowości.
Ewidencja księgowa dotycząca składek na ubezpieczenie grupowe pracowników opłacanych miesięcznie i częściowo finansowanych przez pracodawcę, gdy uprawnionym do otrzymania świadczenia jest pracownik
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|