Nieruchomości w ewidencji księgowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 62 (1937) z dnia 4.08.2022
Rozliczenie zakupu nieruchomości zabudowanej określonego w łącznej wartości
Zakupiliśmy za łączną kwotę grunt wraz z posadowionym na nim budynkiem. Będą one stanowić środki trwałe w firmie. Z aktu notarialnego nie wynikają odrębne ceny poszczególnych nieruchomości. W jakiej wartości należy ująć je w księgach rachunkowych jednostki?
Budynek i grunt stanowią dwa odrębne obiekty inwentarzowe. Według KŚT budynki zalicza się do grupy 1 "Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego", a grunty do grupy 0 "Grunty". Zatem budynek i grunt powinny być wprowadzone do ewidencji środków trwałych jako dwa różne składniki majątku.
Jak stanowi pkt 6.4 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 105), w przypadku pozyskania zbioru środków trwałych objętych łączną ceną nabycia zakwalifikowanych do dwu lub więcej obiektów inwentarzowych nieodzowne jest ustalenie wartości początkowej każdego pojedynczego obiektu środka trwałego. Często odpowiednie wsparcie w tym zakresie zapewnia dostawca środków trwałych.
Wartość początkową nabytych środków trwałych stanowi cena ich nabycia (por. art. 28 ust. 2 i ust. 8 ustawy o rachunkowości). W sytuacji gdy z żadnych dokumentów nie wynika jednostkowa cena nabycia zakupionych nieruchomości (budynku i gruntu), jednostka powinna ustalić wartość każdego z tych składników we własnym zakresie lub skorzystać z opinii rzeczoznawcy majątkowego. Przy czym suma ustalonej wartości budynku i gruntu musi być zgodna z łączną ceną zakupu wynikającą z aktu notarialnego. Aby określić ich ceny nabycia, ustaloną cenę zakupu poszczególnych obiektów inwentarzowych należy powiększyć o wydatki związane z ich zakupem (np. opłaty notarialne), jak również o ewentualne koszty finansowania zewnętrznego, przypisując je proporcjonalnie na każdy środek trwały (przykład).
Przykład Założenia
Ustalono ceny zakupu poszczególnych środków trwałych w proporcji do wartości wynikających z przeprowadzonej wyceny:
Ustaloną cenę zakupu poszczególnych obiektów zwiększają dodatkowe koszty ich zakupu, które wyniosły łącznie 15.000 zł. Zostały one przypisane do każdego obiektu:
Wartość początkowa budynku wyniosła więc 315.773,50 zł (304.360 zł + 11.413,50 zł), a gruntu 99.226,50 zł (95.640 zł + 3.586,50 zł). Wszystkie koszty związane z nabyciem nieruchomości zabudowanej ujęto na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Dekretacja
Księgowania |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|